اقدام پژوهی علاقه مند کردن دانش آموزان به انشاء
چكيده ای از اقدام پژوهی
جمله سازی در واقع مقدمه ای است برای آماده سازی دانش آموزان در درس انشا.است. در ابتدای دوره دبستان که هدف اصلی آن آموزش خواندن و نوشتن فارسی پایه است،در کنار درس های فارسی (خواندن) و املا درسی با نام جمله نویسی وجود دارد.هدف از ارائه این درس ایجاد تونایی اولیه نوشتن فعال در دانش اموزان است،بدین معنی که پس از آموزش نوشتن غیر فعال (رونویسی) و آموزش نوشتن نیمه فعال (املا) به مرحله آموزش نوشتن فعال یا خلاق می رسیم.در این مرحله که با درس جمله سازی آغاز می شود و با درس انشا ادامه می یابد دانش اموزان به این مهارت دست می یابند که پیام های خود را به صورت فرایند سخن نوشتاری،تولید و به مخاطب فرضی یا واقعی ارائه نمایند.
چگونه دانش آموزان را به درس انشا علاقه مند نمودم
در جمله سازی است که دانش اموزان می توانند اولین تجربیات خلاقیت نوشتاری را کسب کنند؛ با انواع جمله های خبری،پرسشی،امری و تعجبی آشنا شوند؛جایگاه انواع مقوله های صرفی مثل گروه اسمی،ضمایر و… را در ساخت جمله بیاموزند و قواعد نحوی موجود در دستور زبان فارسی را به طور غیرمستقیم تجربه کنند. اينجانب فرزانه حامد آموزگار كلاس سوم آموزشگاه قرآنی مائده تصميم گرفتم موضوع اقدام پژوهي امسال خودم را در اين باره انتخاب نمايم تا بتوانم مشكلات جمله نويسي دانش آموزانم را كه زمينه انشا نويسي در آينده نزديكشان است را بر طرف نمايم.
اهمیت چهار مهارت خواندن نوشتن گفتن و گوش دادن در ابتدایی و مخصوصاً نوشتن که سخت ترین مهارت می باشد چرا که در نوشتن باید چشم و دست و ذهن با هم هماهنگ عمل کنند و همچنین مشکلی که در کلاس درس وجود داشت تصمیم به بررسی راههای یادگیری و بهبود انشا و جمله نویسی نمودم.از دانش آموزان و اولیاء در مورد این مشکل نظر خواهی نمودم همچنین موضوع را به همکاران در میان گذاشتم و با مطالعه به جمع آوری منابع مختلف از اینترنت ، مجلات رشد و کتاب راهکارهایی را در جهت بهبود کار انتخاب و عملاً اجرا نمودم ابتدا توجیه دانش آموزان و اهمیت نوشتن و بیان درست پرداخته و در جهت بعضی از ضعف ها گام برداشتم و روش های و راهکارهای مختلفی را اجرا نمودم
اطلاعات بیشتر ... | |
---|---|
تعداد صفحات | 29 |
پسوند فایل | doc |
قابلیت ویرایش | دارد |
فرمت فایل | ورد |