چگونه وارد نیروی انتظامی شویم؟ مزایا و معایب شغل نیروی انتظامی

نحوه ورود به شغل نیروی انتظامی مزایا و معایب این شغل
4/5 - (4 امتیاز)

چگونه وارد نیروی انتظامی شویم؟

خب اگر بخواهیم سریع به اصل مطلب برویم یعنی بگوییم می‌توانید وارد نیروی انتظامی شوید همین ابتدا می‌گوییم که ورود به نیروی انتظامی طبق مصوبه و قانون‌گذاری مجلس از دو راه قابل انجام شدن است ، که این دو راه عبارت اند از استخدام از طریق استخدام مقطع درجه‌داری و استخدام از طریق مقطع افسری که هر کدام را جداگانه برای شما تشریح خواهیم کرد ، از مبحث ورود به نیروی انتظامی و استخدام در نیروی انتظامی که بگذریم به مبحث شرایط استخدام در نیروی انتظامی می‌رسیم که خب شرایط استخدام رو هم براتون آورده‌ایم ، بعد از این موارد به چالش مزایا و معایب شغل نیروی انتظامی می‌رسیم که با توجه به عقاید و فشار‌هایی که این شغل دارد از مشاغل تقریبا سخت محسوب می‌شود که قبل از ورود به این شغل باید حتما این موارد رو بررسی کنید که بعدا به مشکل نخورید چون ممکن است نیاز باشد تغییراتی در نحوه زندگی خود ایجاد کنید که در ادامه به این مبحث هم پرداخته می‌شود ، و در آخر خوشحال می‌شویم نظرات خود را اگر همسرتان نظامی است را برای دوستانی که می‌خواهند با این اشخاص ازدواج کنند یا قصد ورود به سیستم نظامی دارند را راهنمایی کنید تا بتوانند بهتر تصمیم‌گیری کنند.

نحوه ورود به شغل نیروی انتظامی

همانطور که گفتیم دو راه برای ورود به نیروی انتظامی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح داده ایم . اگر بخواهیم به صورت کلی به شما بگوییم ، دو راه برای استخدام از طریق مقطع درجه داری و استخدام از طریق مقطع افسری برای وارد شدن به نیروی انتظامی در ایران وجود دارد. تفاوت این دو روش این است که افرادی که در مقطع افسری وارد نیروی انتظامی می‌شوند مانند دانشجویانی هستند که وارد دانشگاه می‌شوند، آن ها در دانشگاه افسری تحصیل می‌کنند و درجه آن‌ها نسبت به افرادی که از طریق درجه داری وارد نیروی انتظامی شده اند، بالاتر خواهد بود ، زیرا تحصیلات عالیه را گذرانده‌اند و به لحاظ عملی هم حرفه‌ای‌تر از متقاضیان دیگر خواهند بود ، و البته زمان بیشتری هم صرف آموزش آن‌ها خواهد شد ، آموزش در دانشگاه افسری رایگان است اما اگر به هر دلیل قصد داشته باشید از آن بیرون بیایید تمام هزینه‌ها محاسبه و از شما دریافت خواهد شد.

ورود به نیروی انتظامی برای فرار از خدمت : یکی از مواردی که جوان‌ها تصمیم به ورود به یگان‌های انتظامی می‌کنند برای نرفتن به خدمت سربازی است ، اما با یک روش علمی می‌توانید کسری دریافت کنید که یکی از آنها را در لینک زیر آورده‌ایم:

آموزش دریافت کسری با انجام پروژه سربازی

ورود به نیروی انتظامی از طریق درجه‌داری

اصولا در مقطع درجه داری فقط برادران قبول می‌شوند و خواهران نمی‌توانند به این قسمت وارد شوند. البته طبق یک سری موارد خاص و همچنین شرایط خاص خواهران هم می توانند در مقطع درجه‌داری قبول شوند. افرادی که در یکی از رشته های نظری در دبیرستان مدرک دیپلم گرفته باشند می‌توانند وارد مقطع درجه داری نیروی انتظای شوند البته اگر دارای شرایط نه‌چندان سخت زیر باشند

  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم در شاخه‌های نظری
  • داشتن معدل کل بالای ۱۴
  • حداقل سن ۱۸ سال و حداکثر سن ۲۲ سال نیز از شرایط پذیرش می‌باشد.

خب اگر این شرایط را دارید به جواب سوال چگونه وارد نیروی انتظامی شویم رسیدید و می‌توانید وارد مرحله ثبت نام ، آموزش و مصاحبه شوید که برای این کار باید به مرکز استخدام ناجا در استان خود بروید و ثبت نام کنید و در صورت پذیرش، دوره آموزشی آن‌ها شروع می‌شود و بعد از اتمام این دوره آموزشی مشغول به خدمت خواهید شد ، که ورود به نیروی انتظامی از این طریق در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است.

برای آشنایی با شرایط استخدام نیروی انتظامی – افسری و درجه‌داری روی لینک بزنید.

استخدام در مقطع افسری

برای استخدام در نیروی انتظامی در مقطع افسری باید ابتدا در آزمون اولیه ناجا ثبت نام کنید و پس از قبولی در امتحان ناجا وارد مرحله انجام معاینات پزشکی و تست‌های جسمی در بهداری ناجا می‌شوید. سپس افراد به مصاحبه دعوت می‌شوند که می‌توان گفت سخت‌ترین قسمت ماجرا همین است ، مرحله آخر این فرآیند تحقیق در محل می‌باشد. اگر متقاضی همه این مراحل را با موفقیت سپری کند، وارد دانشگاه افسری می‌شود و بعد از گذراندن یک دوره چهار ساله در دانشگاه افسری ، وارد محل خدمت خود خواهد شد.

از جمله دانشگاه‌های افسری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دانشگاه افسری امام علی
  • دانشگاه افسری علوم انتظامی امین
  • دانشگاه افسری امام حسین
  • دانشگاه افسری ارتش
  • دانشگاه علوم فنون هوایی شهید ستاری تهران
  • دانشکده علوم انتظامی پرند

البته هر کدام از این دانشگاه‌ها شرایط و قوانین مربوط به خود را دارد که در مقالات جداگانه ای راجب آنها بحث خواهیم کرد.

ورود به نیروی انتظامی از طریق دانشگاه افسری
ورود به نیروی انتظامی از طریق دانشگاه افسری

شرایط عمومی برای ورود به دانشگاه افسری

  • متقاضی باید حداقل دارای ۱۷۰ سانتی‌متر قد باشد.
  • فرد متقاضی از نظر جسمی باید سالم باشند و دارای بیماری خاصی نباشد.
  • همچنین سوء پیشینه در دستگاه قضایی نداشته باشند.

دانلود نمونه سوالات آزمون استخدامی نیروی انتظامی

مزایا و معایب شغل نیروی انتظامی

همانند همه شغل‌های موجود در دنیا استخدام شدن در نیروی انتظامی هم دارای مزایا و معایب خودش می‌باشد ، با این تفاوت که این شغل نسبت به سایر مشاغل کمی خاص‌تر است به صورت کلی، اولین مزیت استخدام دائمی و دریافت یک حقوق ثابت ماهیانه به همراه برخی مزایای جانبی می‌باشد. از جمله معایب آن نیز پایین بودن میزان دریافتی پرسنل و ایجاد برخی محدودیت‌ها در زندگی آن‌ها است. به همین خاطر وقتی که وارد نیروی انتظامی شوید، دیگر هر کاری نمی‌توانید که ممکن است الان به سادگی و بدون مشکل آن‌ها را انجام دهید اما پس از ورود به نیروی انتظامی باید مقید و مطیع به قوانین نیروهای مسلح باشید.

آشنایی با درجه‌های نیروی انتظامی

مزایا و معایب نیروی انتظامی
مزایا و معایب نیروی انتظامی

عیب‌های شغل نیروی انتظامی

یکی از مشکلاتی که در این شغل وجود دارد رعایت شئونات اسلامی خود و خانواده وی است که می‌بایست به صورت کامل رعایت شود که ممکن است با سبک زندگی بعضی از خانواده‌ها سازگار نباشد که این مسئله بیشتری روی همسران (خانم‌ها) افراد شاغل در نیروی انتظامی تاثیر می‌گذارد که البته خیلی‌ها هم مشکلی با این موضوع نداشته باشند ، موضوع دیگر تایم کاری نامشخص در ارگان است که ممکن است به دلایل امنیتی کارکنان نتوانند برای یک مدت به خانه‌هایشان بروند ، مثلا در مواقع اغتشاشات و یا آماده باش‌های دیگر این نیرو‌ها در محل خدمت خود حضور می‌یابند ، از معایب دیگر شغل نیروی انتظامی خطرات جانی آن است به خصوص افرادی که در رسته عملیات خدمت می‌کنند بیشتر در معرض خطر خواهند بود ، همچنین به دلیل درگیری‌های متعدد با افرادی مانند اشرار و یا سارقین و در کلاً خلاف‌کار ممکن است خانواده‌های ای%