نکات آموزنده برای آمادگی قبولی در امتحان شهری گواهینامه

نکات آموزنده برای قبولی در امتحان شهری گواهینامه
به این مطلب امتیاز دهید

نکات آموزنده برای قبولی در امتحان شهری گواهینامه

امروز در این پست می‌خواهیم به شما بگوئیم که چگونه با استفاده از نکات مهم و کلیدی آزمون شهری قبول شویم ، البته بسیاری از متقاضیان گواهینامه رانندگی متاسفانه در اولین جلسه از آزمون شهری موفق نمی‌شوند از این آزمون سربلند بیرون بیایند و برای برخی به یک غول بزرگ شکست ناپذیر تبدیل شده است و ما می‌خواهیم با یکسری نکات آموزنده به شاید یاد بدهیم که در امتحان شهری گواهینامه قبول شوید و برای بار اول این غول بزرگ را شکست دهید و آزمون عملی یا آزمون شهری رانندگی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

خب اگر در آزمون آئین نامه شرکت نکرده‌اید یا به دنبال نمونه سوالات آن هستید می‌توانید اپلیکیشن و نمونه سوالات pdf با پاسخنامه را در لینک زیر دانلود کنید :

دانلود نمونه سوالات آئین نامه گواهینامه رانندگی

قبولی در آزمون شهری رانندگی

پس از شکستن شاخ غول مرحله اول یعنی آئین نامه اصلی نوبت به غول آخر می‌رسد ، حالا باید به صورت عملی ثابت کنید که راننده شده‌اید و رانندگی را اصولی و قانونی بلد هستید در کنار افسر راهنمایی و رانندگی که هیچ حوصله‌ای هم ندارد و اگر مرتکب اشتباهی شوید باید مجدد برای امتحان آماده شوید . می‌توان گفت این آزمون برای اغلب متقاضیان گواهینامه رانندگی سخت‌ترین مرحله است ، چرا که استرس آن نیز بیشتر است و تمام حرکات شما تحت نظر کسی است که قبول نشدن در امتحان برایش عادی است و شاید این موضوع نیز خود باعث افزایش استرس شود و از دلایل استرس آن نیز عدم آگاهی از شرایطی است که قرار است دانشجو در آن قرار بگیرد و شاید عمده دلیل عدم قبولی در بار اول همین موضوع باشد ، شاید اگر با نکاتی که می‌گوئیم بتوانید این شرایط را در ذهن خود پیاده‌سازی کنید راحت‌تر بتوانید در امتحان قبول شوید.

بهترین راه برای مقابله با استرس در امتحان شهری شبیه سازی تمامی شرایط است. سعی کنید هر جلسه تمرین خود را مطابق آنچه قرار است اتفاق بیوفتد تنظیم کنید. اولین سوال هنرجویان این است: در آزمون عملی رانندگی با افسر (امتحان شهری) چگونه قبول شوم ؟

قبولی در آزمون شهری رانندگی
قبولی در آزمون شهری رانندگی

برای قبولی در آزمون عملی باید بدانید که چه نکاتی برای افسر حائز اهمیت است. باید بدانید که قرار است آزمون به چه سمتی پیش رود و باید بدانید که آزمون از چه فاکتورهایی تشکیل شده است. نکات زیر را در نظر بگیرید:

نکاتی که حین آزمون عملی (شهری) رانندگی با افسر برای قبولی باید بدانید :

  • تنظیم صندلی
  • راهنما
  • ترمز دستی
  • تنظیم آینه
  • کمربند
  • ترتیب مراحل

جزئیات را فراموش نکنید

برای دید کافی باید صندلی تنظیم باشد. در صورتی که برای تنظیم صندلی حوصله به خرج ندهید تسلط کافی بر روی پدال‌ها نخواهید داشت. هر سه آینه باید طبق دید شما تنظیم شود. پیش از استارت زدن این دو مورد را کنترل کنید. کمربند فراموش نشود، ترمز دستی فراموش نشود، و اما راهنما نکته اساسی است.

زمان راه افتادن آنقدر موارد مختلفی را باید بررسی کنید که ممکن است راهنما زدن را فراموش کنید. بسیاری از هنرجویان در همان گام اول با نزدن راهنما تمام امتحان را خراب می‌کنند. اگر قرار است باایستید، دور بزنید، بپیچید و هر تغییر جهتی که اعمال می‌کنید، راهنما را فراموش نکنید.

حواستان به کلاچ باشد

برای اینکه افسر در آزمون شهری متوجه شود که شما راننده قابلی نیستید و یا مشکلی در رانندگی دارید فقط کافیست به سرعت پا را از روی کلاچ بردارید تا ماشین پرت شود و یا برای دنده عوض کردن تا ته کلاچ را فشار ندهید. چه اتفاقی می‌افتد؟ حرکت‌های ناهنجار ماشین و خاموش کردن و یا صدای ناهنجار همان موردی است که بسیاری از هنرجویان را به آزمون مجدد کشانده است. پس همیشه و همیشه حواستان به کلاچ باشد، بار اول با احتیاط کلاچ را بالا بیاورید تا جای درست کلاچ ماشین آزمون دستتان بیاید. عجله نکنید، دستپاچه نباشید. تا زمانی که فرمان در دست شماست و پای شما روی ترمز است هیچ اتفاقی نمی‌افتد ، فقط کافیست ریلکس باشید و آرام پایتان را از روی کلاچ بردارید .

نکته مهم

اساسی‌ترین مشکلی که بیشتر متقاضیان گواهینامه با رها کردن کلاچ دارند این است که ابتدای کلاچ را به آرامی ول می‌کنند ولی وقتی به انتهای آن می‌رسند آن را سریع رها می‌کنند ، در صورتی که یک راننده حرفه‌ای وقتی برای اولین بار با یک ماشین رانندگی می‌کند به حرکت ماشین نگاه می‌کند نه کلاچ و بعد از قلق گیری کلاچ سعی در نقطه مربوطه کلاچ را به آرامی رها می‌کند ، بگذارید ساده‌تر بگویم :

در بعضی از ماشین‌ها کلاچ در نقطه اولیه کار میکند و در برخی ماشین‌ها در اواسط و برخی هم در انتها که شما باید قلق گیری کنید

نرم و ریلکس رانندگی کنید

کاملا ریلکس باشید فکر کنید خودتان برای خودتان رانندگی می‌کنید ، از زدن ترمز شدید، گاز شدید، حرکت فرمان شدید خودداری کنید.

اینکه شما روی سواری ماشین مسلط باشید از مهم‌ترین مواردی است که افسر به آن توجه می‌کند. کافیست افسر یک بار بر اثر ترمز شدید شما به شیشه جلو متمایل شود. شاید همان لحظه رد نشوید اما مطمئن باشید کارتان در ادامه سخت شده، سواری نرم نشان دهنده تسلط شماست ، و افسری که در کنار شما نشسته است متوجه این موضوع خواهد شد.

لطفا مراقب خاموش شدن ماشین باشد

خاموش کردن ماشین مثل آب‌سردی است که اول روی خودتان می‌ریزند و بعد روی افسر ، با خاموش شدن ماشین قطعا استرس شما را می‌گیرد و راندمان و کیفیت رانندگی‌تان را کاهش می‌دهد ، برای جلوگیری از خاموش شدن ماشین ، هنگام حرکت کلاچ را به آرامی و با دقت رها کنید تا قلق کلاچ دستتان بیاید ، البته اگر قبلا با آن ماشین رانندگی کرده باشید نباید مشکلی برای قلق کلاچ داشته باشید پس حتما حواستان به خاموش نشدن ماشین باشد. در ایست کامل خلاص کنید، می‌توانید با اندکی فشار دادن گاز جلوی خاموش شدن ماشین را بگیرید ، در آوردن صدای موتور بهتر از خاموش شدن موتور ماشین است . خاموش نشدن ماشین رابطه مستقیمی با کلاچ گیری شما دارد پس به نحوی کار کنید که ماشین خاموش نشود.

کلاچ عامل اصلی خاموش شدن ماشین
کلاچ عامل اصلی خاموش شدن ماشین

خوب است بدانید که خاموش کردن ماشین یک نمره منفی است و اگر تکرار کنید حتما در آزمون رد می‎شوید. اکثر موارد خاموش کردن به دلیل استرس زیاد اتفاق می‌افتد. برای کنترل استرس راه‌های موجود را که گفتیم انجام دهید.

نکته: قبل از شروع به حرکت حتما کلاچ ماشین را کنترل کنید و یا قلق گیری کنید، توصیه هنرجویانی که قبلا در آزمون شهری رانندگی شرکت کرده اند بیشترین خاموشی ماشین در آزمون شهری عدم قلق گیری کلاچ است پس حتما قبل از حرکت کلاچ ماشین را قلق گیری و نیم کلاچ حرکت کنید.

اشتباهات رایج در ازمون شهری رانندگی

مهم‌ترین بخش امتحان عملی : دور دو فرمان و پارک دوبل

مهم‌ترین عملیاتی که به افسر اثبات می‌کند شما رانندگی بلدید ، دور دو فرمان و پارک دوبل است ، اگر بر این دو عملیات مسلط باشید قطعا قبول خواهید شد ، پس قبل از آزمون انقدر این دو مورد را تمرین کنید که به قولی چشم بسته برای افسر پارک دوبل بزنید . در دور دو فرمان که حتما باید بدون کوچک‌ترین ایراد و مشکلی بتوانید ماشین را دور بزنید. در این مورد افسر تخفیفی به شما نخواهد داد، خصوصا آنکه در هنگام جابجایی عملکرد شما خطرساز باشد. اما در مورد پارک دوبل، دراین مورد تمیزی و دقت کار مهم است. اما شاید چند سانت فاصله یا کمی کم تجربگی شما برای افسر قابل چشم پوشی باشد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که در مورد پارک دوبل اعتماد به نفس خوبی ندارید بهتر است لااقل موارد محدودی را رعایت کنید. مورد اول آنکه به هیچ عنوان تماسی با ماشین‌های پارک شده نداشته باشید. به آینه یا بدنه هر کدام که باشد نه تنها در جا آزمون را رد می‌شوید بلکه دردسرهای بعدی را نیز به جان می‌خرید.

زمانی که دارید پارک دوبل می‌زنید راهنما را فراموش نکنید. دقت داشته باشید که هنگام پارک دوبل خاموش نکنید. به جدول‌های جوی‌آب برخورد نکنید. این موارد را حتی در صورتی که مهارت بالایی در پارک دوبل نداشته باشید نیز می‌توانید رعایت کنید.

پارک دوبل در آزمون شهری
پارک دوبل در آزمون شهری

برای پارک دوبل حرفه‌ای بودن کافی نیست !

بدون شک در مواردی افسر به شما خواهد گفت که روبروی پارکینگ خانه یا زیر تابلو توقف ممنوع، ماشین را نگه دارید، اگر بدون اشاره به ممنوع بودن توقف در محل به حرف افسر گوش کنید نمره منفی را گرفته‌اید! افسر در حال آزمون گرفتن از شماست بنابراین حواستان باشد که در دام او نیوفتید. حتما به نشانه‌های توقف ممنوع دقت کنید. در هنگام توقف راهنما فراموش نشود و آینه را چک کنید. اگر آینه را خوب بررسی نکنید و ماشین پشت سر شما با صدای بوق اعتراض کند، افسر نمره منفی بابت عدم توجه به آینه را برایتان ثبت می‌کند. اگر جایی که دور ممنوع است گفت دور بزنید، اگر در کوچه ورود ممنوع خواست بپیچید یا از چراغ عبور کنید، در حال امتحان کردن شماست. هشیار باشید. افسر منطقه مورد آزمون را قدم به قدم می‌شناسد.

هنگام رانندگی حواستان به حق تقدم باشد

هر چند که خیلی از افسر‌ها این سوال را نمی‌پرسند اما گاهی مواقع اتفاق می‌افتد ، پس حواستان به فرعی به اصلی و میدان باشد چون ممکن است افسر از شما در این مورد سوال بپرسد و اگر ندانید نمره منفی برایتان لحاظ خواهد و ممکن است با یک اشتباه کوچک دیگر رد شوید این تصور که مباحث آیین نامه در امتحان عملی به کار نمی‌آید چون در آن قبول شده‌اید اشتباه است به عبارت ساده تر به هنگام ورود به میدان باید توقف کامل نمود تا خودرو داخل میدان عبور نموده و سپس وارد میدان شویم ، آزمون شهری در واقع امتحان نهایی شما برای قبولی در دریافت گواهینامه رانندگی است و این تصور اشتباه می‌باشد ، و افسر این اجازه دارد در مورد آیین نامه نیز شما را بیازماید و باید سربلند بیرون بیایید ، پس به قوانین شفاهی که توجه داشته باشید.

شما مجاز هستید خطا کنید

جدا از اشتباهات خطر ساز ، سایر اشتباهات شما ممکن باعث رد شدن نشود البته اگر تعداد اشتباهات کوچک شما نیز زیاد شود ممکن است باعث رد شدن شما شود اما . افرادی هستند که با یک اشتباه توانستند از آزمون عملی سربلند بیرون بیایند. افسر تمامی جوانب را می‎سنجد بنابراین وظیفه شما این است که در گام اول اشتباه نکنید و در گام دوم اگر هم اشتباه کردید بتوانید ادامه آزمون را بدون اشتباه تمام کنید. اغلب افراد با اشتباه اول دست و پای خود را گم می‌کنند و پشت سر هم اشتباه می‌کنند ، آرامش خود را حفظ کنید . باید بتوانید اعصاب خود را تحت کنترل داشته باشید. اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و بدون استرس به کار خود ادامه دهید.

دنده عقب رفتن اصولی دارد که باید رعایت کنید

حواستان باشد که ممکن است طی آزمون یا برای پارک مجبور باشید دنده عقب بگیرید. حتما دستتان را پشت صندلی افسر بگذارید و بچرخید. برخی افراد برای دنده عقب تنها از آینه به پشت نگاه می‌کنند. شاید از شرایط پشت آگاهی کامل داشته باشید و نیازی به چرخیدن کامل به عقب نباشد اما یادتان نرود شما در حال آزمون دادن هستید و افسر به دنبال کارهای اشتباه شماست. پس همه چیز را طبق اصول انجام دهید.

دلایل رد شدن در ازمون رانندگی

همیشه خوش اخلاق باشید

جدا از افسر بودن فردی که از شما امتحان می‌گیرد ، او هم مثل شما یک انسان است که در این کره خاکی زندگی می‌کند پس حتما با وی تعامل خوبی داشته باشید ، و با تمام توضیحات و تفاسیر نظر اوست که شما را در آزمون قبول یا رد می‌کند  پس از نظر برخورد و اخلاق حواستان به همه چیز باشد و مطمئن باشید که غرور زیاد کار دستتان خواهد داد. چون عموما افسر برای رانندگانی که ادعای زیادی دارند و مغرور هستند و به قولی می‌خواهند خودی نشان دهند و بگویند که در رانندگی حرفه‌ای هستند سختگیری خواهند داشت.

پس بهتره حالت یک راننده تازه کار را داشته باشید که تازه وارد عرصه رانندگی شده و می‌خواهند ماشین سواری را یاد بگیرد و بسیار هم با استعداد است و اغلب افسرها با راننده‌های تازه‌کار دقیق و مسلط بهتر کنار می‌آیند تا حرفه‌ای‌های مغرور !

چگونه از استرس رانندگی در کنار افسر در آزمون شهری را بکاهیم ؟

قبولی در آزمون شهری رانندگی
قبولی در آزمون شهری رانندگی

سد بزرگ پیش پای شما استرس است. برای برداشتن این سد دستورالعمل زیر را در نظر بگیرید:

  1.  قطعا اگر تسلط بیشتری داشته باشید استرس کمتری خواهید داشتپس روی تسلط و مهارت خود در رانندگی بیفزایید. و قطعا که کارهایی که بر آن مسلط هستید استرس کمتری ایجاد می‌کند ، پس حواستان به این موضوع باشد.
  2. عموما استرس به خاطر شرایط ذهنی به وجود می‌آید اگر همواره مشکل استرس را در خود داشته‌اید از راهکارهای عمومی برای کنترل استرس خود بهره ببرید ، مثل نوشیدنی آرامش‌بخش ، آدامس یا موسیقی می‌تواند از استرس شما هنگام امتحان عملی در کنار افسر راهنمایی و رانندگی بکاهد.
  3. تصویر سازی کنید ، مدام با خود تصور کنید که افسر کنار شما نشسته است ، اگر هنگام آموزش بتوانید این تصویر‌سازی را در ذهن خود ایجاد کنید راحت‌تر با آزمون کنار خواهید آمد ، بارها صندلی و آینه را تنظیم نمائید. در ذهن خود دور بزنید و راهنمای خودرو را بزنید . در ذهن خود بارها پارک دوبل و دور زدن را مرور کنید که چه مراحلی را باید رعایت کنید و به چه نکاتی توجه داشته باشید. با تصویر سازی روز آزمون می‌توانید از شرایط فشار و استرس در روز امتحان شهری کم کنید.
  4. ما انسانیم و ممکن است اشتباه کنیم پس از اشتباه کردن نترسید. نهایت قرار است در آزمون رد شوید و مجدد برای امتحان آماده شوید، قرار نیست فاجعه بزرگی رخ دهید و اگر در امتحان قبول نشوید دوباره امتحان خواهید داد با تجربیات بیشتر و بهتر پس اگر در حین امتحان شهری اشتباه کردید دچار استرس نشوید و با خود بگویید که هنوز فرصت دارید و حتی اگر این آزمون موفق نشوید هم باز می‌توانید مجدد آزمون دهید. بخشی از استرس مربوط به فکرهای منفی است. فکرهای منفی را از خود دور کنید ، با این تفکر غول بزرگ گواهینامه را شکست خواهید داد و روزی خواهد رسید که بدون توجه به این موارد رانندگی کنید.

برای دانلود نمونه سوالات آزمون اصلی و اپلیکیشن می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود نمونه سوالات امتحان اصلی آئین نامه

خب چون ممکن است در آستانه جوانی و سن ۱۸ سالگی باشید شاید مقاله زیر بدردتان بخورد ، اگر علاقه داشتید پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید .

چگونه حین خدمت کسری دریافت کنیم ؟

اگر هم به دنبال ورود به نیروی انتظامی هستید مقالات زیر می‌تواند برای‌تان مفید باشد.

چگونه وارد نیروی انتظامی شویم؟ مزایا و معایب

پاسخ دهید