آموزش تهیه و نگارش پروژه کارنمای معلمی دانشگاه فرهنگیان برای دانشجو معلمان

آموزش تهیه و نگارش پروژه کارنمای معلمی دانشگاه فرهنگیان
به این مطلب امتیاز دهید

آموزش تهیه پروژه کارنمای معلمی دانشگاه فرهنگیان

اگر دانشجو معلم باشید و در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل باشید در هنگام فارغ التحصیلی نیاز دارید تا یک پروژه با نام کارنمای معلمی تهیه کنید تا بتوانید مدرک تحصیلی خود را دریافت کنید ما مقاله ای آماده کرده ایم که به شما کمک می کند تا با کارنما آشنا شوید و آموزش ببینید تا بتوانید این پروژه را تکمیل و آن را تهیه کنید و از رشته خود فارغ شوید اما این موضوع برای بعضی از دانشجویان عزیز کمی پیچیده و گمراه کنند است ، پس با کتافایل همراه باشید تا به شما راه حل را نشان بدهیم . همچنین می توانید بصورت دانلود کارنمای معلمی را به عنوان نمونه دریافت کنید و مطالعه کنید و ببینید که دوستانتان  و هم رشته ای هایتان چگونه این پروژه را انجام داده اند.

اگر قصد ورود به دانشگاه فرهنگیان را دارید و می‌خواهید بیشتر راجب دانشگاه فرهنگیان از جمله مزایا و معایب بدانید مقالات زیر می‌توانند کمک‌تان کنند :

  1. مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان
  2. شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور

کارنمای معلمی چیست؟

دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۰ تحت نظر وزارت آموزش و پرورش با هدف تامین نیروی معلمان و نیروی انسانی سازمان آموزش پرورش تاسیس شد. این دانشگاه با ۹۸ مرکز آموزشی یکی از بزرگترین مراکز آموزشی در سرتاسر کشور است.
دانشجویانی که در این مراکز آموزشی تحصیل می کنند در ابتدای ثبت نام در دانشگاه متعهد می شوند که در پایان دوره به معلمی مشغول شوند و از شروع دوره ی تحصیل از کارکنان آموزش و پرورش حساب می شوند و از آن ها به عنوان دانشجو – معلم یاد می شود.

رشته هایی که در دانشگاه فرهنگیان تدریس می شود

این دانشگاه در رشته های زیر به قبول دانشجو دست می زند : آموزش زیست شناسی، آموزش شیمی، آموزش فیزیک، آموزش ریاضی، آموزش جغرافیا، آموزش تاریخ، آموزش اقتصاد، آموزش علوم اجتماعی، آموزش زبان فارسی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش زبان عربی، آموزش تربیت بدنی، آموزش الهیات و معارف اسلامی، راهنمایی و مشاوره، آموزش ابتدایی و آموزش کودکان استثنائی.

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به دو دسته تقسیم می شوند

۱٫ دانشجوی کارشناسی پیوسته (دانشجو معلم): این افراد با مدرک تحصیلی دوره متوسطه و از طریق آزمون سراسری و پس از مصاحبه و گزینش انتخاب می‌شوند. نحوه آموزش این دانشجومعلمان به صورت تمام‌وقت و شبانه‌روزی است. برنامه کلاسی این دانشجومعلمان روزهای شنبه تا چهارشنبه است. آنان از ابتدای تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند و تعهد خدمت می‌دهند و پس از پایان تحصیلات به عنوان معلم در مدارس مشغول به کار خواهند شد.

۲٫ دانشجوی کارشناسی ناپیوسته (معلم‌دانشجو): این افراد در واقع معلمان دارای مدرک کاردانی هستند که در دوره کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل می‌دهند. برنامه کلاسی این معلم‌دانشجویان معمولاً روزهای پنجشنبه و جمعه است یعنی روزهایی که مدارس تعطیل است و آنان می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند.

معیار فارغ التحصیلی دانشجو معلمان از دانشگاه فرهنگیان

قرار است در پایان تحصیلات، دانشجو – معلمان آزمون جامع (پایانی) معلمی را بگذرانند تا بر اساس آن گواهینامه صلاحیت معلمی را دریافت کنند و بتوانند در مدارس تدریس نمایند. سرپرست دانشگاه فرهنگیان در این باره گفته‌ است: مؤلفه ‌های آزمون چهار مورد است؛ یکی معدل فرد است که البته وزن نسبتاً کمتری دارد و وزن ۲۰ درصدی دارد. معدل ۱۵ به بالا پیش ‌بینی شده ‌است که به ازای هر یک نمره معدل، ۴۰ امتیاز تعلق بگیرد. دوم آزمون کتبی است؛ آزمون کتبی آزمونی است که بیشتر مؤلفه دانش موضوعی و تربیتی افراد را مطابق آنچه که در برنامه تربیت معلم آمده مورد سنجش قرار می ‌دهد.

مولفه سوم آزمون عملکردی است، آزمون عملکردی وزنش ۲۵ درصد است و ۲۵۰ نمره. این آزمون مؤلفه فوق ‌العاده مهمی است چرا که در اینجا به سنجش مهارت ‌ها و شایستگی ‌های حرفه ‌ای خیلی نزدیک می ‌شویم. دانشجو و به عبارتی فارغ ‌التحصیل با مسائل آموزشی مواجه می‌شود و در مواجهه با این مسائل باید توانمندی خودش را برای تحلیل موقعیت مسئله دار آموزشی و تربیتی و ارائه طریق برای خروج از آن وضعیت و فایق آمدن بر آن نشان بدهد.

آموزش تهیه پروژه کارنمای معلمی دانشگاه فرهنگیان

مهمترین مؤلفه در سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمی «کارنمای معلمی» است. کارنمای معلمی در واقع عبارت است از چیزی که تمام دستاورد های دانشجو در عرصه‌ های مختلف و خصوصاً در عرصه‌ های فرهنگی و اجتماعی و عمدتاً در زمینه‌ هایی که به شکل داوطلبانه، انتخابی و اختیاری وارد شده (در کانون ‌های دانشجویی، انجمن های مختلف علمی، تشکل ‌های مختلفی که در دانشگاه دوره‌ ها، اردو ها، انواع و اقسام برنامه ‌هایی که جزو برنامه ‌های الزامی دانشگاه نیست) شرکت کرده‌ است را شامل می شود. دست ‌آورد های ناشی از شرکت در این فعالیت ‌ها و کاروزی که جز برنامه‌های الزامی است، باید در کارنمای معلمی ثبت و ضبط شود که ۳۵۰ نمره به آن تعلق می‌گیرد.

تهیه گزارشی از چکیده تجربیات در طول تحصیل دانشجو معلمان

در طی دوره ی تحصیل در دانشکاه فرهنگیان، دانشجو معلمان باید تمام تجربه و چکیده و عصاره ی آموزه هایشان را که در طول تحصیل کسب کرده اند را تحت عنوان کارنمای معلمی تهیه کنند. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، بعد از فراگرفتن دروسی که باید یاد بگیرند در دوره های تربیت معلم باید شرکت کنند و از این تجارب باید در کارنمای معلمی خودشان صحبت کنند، یک کارنمای معلمی نشان می دهد که دانشجویان در طول دوران تحصیل و کارورزی شان چه تجاربی کسب کردند و چه اهدافی برای آینده در سر دارند. دانشجو معلمان معمولا در کارنمای معلمی خود معمولا باید اول به معرفی و شرح زندگی خودشان بپردازند، سپس اهدافی را که برای آینده در نظر گرفته اند مشخص می کنند و از برنامه ریزی هایشان صحبت می کنند.

از کارنمای معلمی معمولا به عنوان پروژه ی ترم هفت نیز یاد می شود و اهمیت تهیه این پروژه اینجا معلوم می شود که دانشجو اهداف و برنامه های بلند مدت خود را و همچنین تجربیاتش را بر پایه یک مقاله تهیه کند تا بتواند دوران تحصیلش را به طور مناسبی جمع بندی کند.

چرا تصمیم گرفته اید معلم شوید؟

اهمیت کارنمای معلمی برای همه مشخص است، نکته ی مهم چگونه نوشتن آن است، در نگارش کارنمای معلمی دانشجو معلمان باید به این نکته توجه داشته باشند که چرا تصمیم گرفتند معلم شوند و چه مسئله ای باعث شد تا علاقه مند به مباحث این رشته شوند.

سطح تجربه و پژوهش های محصلان دانشگاه فرهنگیان یکی از عوامل موثر در کیفیت کارنما های تهیه شده است، یکی از روش پژوهش هایی که بین دانشجو معلمان بسیار محبوب است، به اصطلاح کنش پژوهی نام دارد و کنش پژوهی یکی از مواردی است که دانشجویان به مقدار زیادی وقت خود را صرف آن می کنند.کنش پژوهی هم مانند اقدام پژوهی پژوهشی عملی می باشد.در کنش پژوهی که مقدمه ای بر اقدام پژوهی می باشد دانشجویان می کوشند مسائل و مشکلات کلاسی را به صورت عملی حل نمایند.

اگر به دنبال منبع خوب برای مقاله خود هستید به لینک زیر بروید :

منابع کارنمای معلمی و پروژه دانشگاه فرهنگیان در ترم هفت

کنش پژوهی

کنش پژوهی به دو صورت است: کنش پژوهی فردی و کنش پژوهی گروهی .

در کنش پژوهی فردی یک نفر کلیه مسئولیت ها و مشکلات را بر عهده گرفته و برای حل آن می کوشد. و در کنش پژوهی گروهی تعدادی از دانشجویان در کلاسی شرکت نموده و به عنوان کارآموز دست به پژوهش عملی می زنند. در واقع بررسی ها نشان می دهد که کنش پژوهی و انجام صحیح و دقیق آن کمک موثری به انجام و اجرای اقدام پژوهی می نماید، همچنین کنش پژوهی می تواند بر تجارب محصل اثر مستقیمی داشته باشد و بر کیفیت کارنمایی که تهیه می کند در آینده کمک می کند.

اگر می خواهید می توانید نمونه کنش پژوهی را از لینک زیر دریافت کنید

گزارش کنش پژوهی کارورزی ۳ دانشگاه فرهنگیان

پاسخ دهید