اقدام پژوهی چیست ؟
در این پست میخواهیم از شیر مرغ تا جون آدمیزاد اقدام پژوهی را بگوییم و آموزش اقدام پژوهی به زبان ساده را به شما یاد بدهیم برای نگارش یک اقدام پژوهی کامل و خوب لازم است به نکاتی توجه شود و هدف از اقدامپژوهی و ویژگیهای آن با دقت بررسی شود ، اقدام پژوهی برای حرفه معلمی اهمیت بسیاری دارد اما قبل از گفتن این موارد بگذارید تعریف کاملی از اقدام پژوهی داشته باشیم و سپس سراغ هر یک از این موارد خواهیم رفت ، اقدام پژوهی را میتوان این گونه توصیف کرد : یک شکل غیر سنتی پژوهش میباشد که بیشتر جامعه محور یا گروه محور است و توسط یک یا چند کارورز انجام میگیرد. در سال ۱۹۹۳ بورلی تعریف اقدام پژوهی را اینگونه بیان کرد “پژوهش آگاهانه، سنجیده و معطوف به راه حل” که بصورت فردی یا گروهی انجام میگردد ، البته در ایران و زبان فارسی میتوان گفت اقدام پژوهی یعنی چگونه توانستم مشکل … حل کنم .
ما یک نمونه از فایلهای اقدام پژوهی را در لینک زیر قرار دادهایم ، میتوانید آن دانلود و مشاهده کنید :
اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزم را به درس و مدرسه علاقه مند سازم
در تعریفی دیگر در پاسخ به سوال اقدام پژوهی چیست ؟ میتوان این طور گفت : اقدام پژوهی از طریق چرخههای حلزونی مانند شامل شناسایی مسئله، گردآوری نظاممند دادهها، تفکر و بازاندیشی، تحلیل و نهایتا تعریف مجدد مسئله تعریف میشود.
همچنین اقدامپژوهی را میتوان این گونه معنی کرد : پژوهش در عمل
شما میتوانید منابع خوبی برای نگارش اقدام پژوهی در لینک زیر بیابید ، در پست زیر ما ۱۰ کتاب مناسب معرفی کردهایم که بتوانید با استفاده از آنها مقاله خوبی بنویسید :
معرفی کتاب منبع برای اقدام پژوهی
همچنین میتوانید اقدام پژوهیهای آماده ورد را در صفحه زیر ببینید و دانلود کنید :
هدف از نگارش اقدام پژوهی چیست ؟
یک معلمی حرفهای دارای دانش و مهارتهای مختلفی است. یک دبیر باید برای تدریس بهتر همزمان مجموعهای از علوم را به طور هنرمندانه درهم بیامیزد تا در مسیر ترکیب و به استفاده از آنها تدریسی اثربخش طراحی و در کلاس درس ارائه کند.آموزش و اشاعه روشهای تحقیق و پژوهش در میان معلمان ، دبیران مدارس و کارکنان آموزش و پرورش از جمله فرصتهایی است که به توسعه فرهنگ پژوهش در نظام آموزشی منجر خواهد شد. در طی سالیان اخیر با طراحی و اجرای گسترده دوره اقدام پژوهی توانسته با همکاری سازمانهای آموزش و پرورش استان ها، فرصت مناسبی را برای معلمان و مدیران و سایر کارکنان فراهم سازد تا بتوانند پژوهش را به عنوان ابزاری سودمند در خدمت آموزش به کار گیرند.
در تعریفی دیگر محققان ، اقدام پژوهی را این طور تعریف میکنند: مطالعه و حل مسائل کلاس درس از طریق به کارگیری روشهای علمی که بر این اساس اقدام پژوهی ناظر بر مطالعه مجموعهای از مسائل آموزشی فراروی معلمان در سطح کلاس درس است که توسط خود آنها مورد مطالعه قرار می گیرد.
از نظر توالی و ترتیب طولی سه نوع هدف برای اقدام پژوهی وجود دارد
- هدف اولیه
- هدف میانی
- هدف نهایی
برای مثال: در تحقیق با مسئله « عدم اعتماد به نفس دانش آموزان » و موضوع «افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان یک کلاس برای ادامه تحصیل» این اهداف به شرح ذیل خواهد بود:
هدف اولیه : افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان کلاس و رفع اضطراب عدم اشتغال پس از فارغ التحصیلی.
هدف میانی : موفقیت در امتحانات و نشاط و سرزندگی برای ادامه تحصیل.
هدف نهایی : نجات و سعادتمندی کشور و افزایش حس استقلال طلبی از بیگانگان در بین نسل جدید.
در چند سال گذشته و با ایجاد و برگزاری دورههای اقدام پژوهی همراه با اجرای برنامه معلم پژوهنده تا حد زیادی موفق به توسعه فرهنگ پژوهش در سطح مدارس و در میان معلمان و مدیران گردیده است. آنچه پیداست اقدام پژوهی در پیوند با سایر مهارتهای معلمی معنا می یابد و معلم اقدام پژوه (پژوهنده) فردی است که همزمان از مهارت های پژوهش در عمل و دیگر مهارت های معلمی برخوردار است. بنابر این تكیه متعادل بر توسعه مهارت های معلمان در همه ابعاد، نیاز نظام آموزشی است و می تواند تحقق اندیشه معلم فکور و پژوهنده را برای مدارس ما عملی سازد.
اهمیت اقدام پژوهی
امروز با گسترش رو به روز تکنولوژی آموزش هم همراه با آن دستخوش تغییراتی شده است و در ساختار و برنامههای آموزشی تغییرات اساسی ایجاد شده است و این تغییرات همواره وجود دارد و دبیر باید بتواند خود را با این تغییرات سازگار کند تا اثربخشی و کارایی تعلیم خود را افزایش دهد ، امروزه آموزش و پرورش بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است زیرا فرزندانی که امروز به درستی آموزش نبینند و تربیت نشوند ممکن است در آینده دچار مشکلاتی شوند که جامعه هم از آنها ضربه خواهد خورد ، با توجه به تحولات بسیار در زمینه های مختلف علوم و تکنولوژی سبب تغییر روش های تدریس و لزوم آشنایی معلمان با فناوری های جدید آموزشی گردیده است. از طرف دیگر حفظ تداوم کیفیت و اثر بخشی تدریس مستلزم شناسایی مشکلات و چالشهای پیش رو و پیش بینی نشده است. هدف تمام برنامههای ضمن خدمت آموزش و پرورش راهنمایی ، هدایت و توانمند شدن معلمان در جهت بهبود تدریس است تا با معلمان بهتر بتوان دانشاموزانی بهتر تربیت نمود.
یک معلم حلقه ضعیف فرآیند آموزش و پرورش که باید مورد کنترل و بازرسی قرار گیرد نیست بلکه در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار دارد و رابطه مستقیم با دانش آموزان ، از همین رو پرورش و تعلیم وی شاید از تعلیم دانش آموزان مهمتر باشد زیرا معلمی که خود به درستی تعلیم ندیده باشد نمیتواند دانش آموز خوبی را تعلیم دهد و هر اقدامی که بتواند به بهبود و مرمت نقش بی بدیل معلم در فرآیند آموزشی و تربیتی کمک کند ( مانند اقدام پژوهی ) گامی بزرگ در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت است که نه تنها در این بلکه در تمام دنیا اثبات شده است.
این موضوع نیز در بیان مسئله آورده میشود و نوشتن آن ضروری میباشد، چرا که این بحث یک نوع دفاع از ارزش و اهمیت کار محقق است اگر محقق بتواند به ضرورت و اهمیت کارش عالی بپردازد مخاطب را قانع خواهد نمود که تحقیق او خیلی مهم است.
محقق یا کسی که اقدام پژوهی را مینویسد در این موضوع باید بگوید که اگر اینکار را انجام ندهد چه زیانهایی خواهد داشت و اگر به آن بپردازد چه منافع و فوایدی عاید خواهد شد.
مثال:
در این مثال مسئله « بی نظمی در یک مدرسه» میباشد که به عنوان یا موضوع «برقراری نظم در یک مدرسه با همکاری دانش آموزان بی نظم» تبدیل شده است ، اهمیت و ضرورت اقدام پژوهی را می توان اینطور بیان نمود :
«این مسئله برای من اهمیت زیادی به همراه داشت، زیرا نبودن نظم و انضباط در مدرسه علاوه بر آشفتگی روحی برای معلمان و سایر دانش آموزان سبب میشد تا دانش آموزان نتوانند کاملاً حواس خود را برای یادگیری جمع کنند . همین طور نبودن نظم در مدرسه باعث میگردد که فضای نامطلوبی از مدرسه و درس و یادگیری در ذهن دانشاموزان مدرسه ایجاد شود و شاید این خود عاملی برای بی علاقگی و دلزدگی آنها نسبت به مدرسه شود.»
شواهد اول :
در شواهد اول که پس از بیان مسئله میآید باید جملات کلی و توصیف شده در بیان مسئله با اعداد و ارقام و با مدارک و مستندات و دلایل و شواهد عینی و قابل سنجش نشان داده شود.
در این مثال، مسئله «افت تحصیلی یک دانش آموز در درس شیمی (پایه اول دبیرستان) در درس شیمی» است و عنوان «رفع افت تحصیلی یک دانش آموز (پایه اول دبیرستان) در درس شیمی از طریق اصلاح رفتار گوشه گیری وی» می باشد . برای شواهد اول و چهارم نوع عادت دانش آموز نامبرده را در مدت ۲ ماه تحت نظر گرفته و به اعداد زیر دست یافته است.
موارد | هفت روز اول | هفت روز دوم | هفت روز سوم | هفت روز چهارم | ||||
مهر | آبان | مهر | آبان | مهر | آبان | مهر | آبان | |
۱- طفره رفتن از پرسش های شفاهی در کلاس | – | ۱ | ۱ | ۲ | ۱ | ۱ | ۲۲ | ۱ |
۲- عدم تمایل به شرکت در کارهای گروهی کلاس | ۱ | – | ۱ | – | ۲۲ | ۱ | ۱۱ | ۱ |
۳- عدم تمایل به کار در آزمایشگاه | – | – | ۱ | – | ۱ | ۱ | ۲۲ | ۱ |
۴- عدم آمادگی در امتحانات کلاس و کسب نمرات پایین | – | – | ۱ | ۱ | – | – | ۱ | ۱ |
چرا اقدام پژوهی حائز اهمیت است ؟
اقدام پژوهی رویکرد سازندهای در جهت گسترش تواناییهای کارکنان و معلمان در عرصههای گوناگون شغلی و حرفهایی است. در زمینه آموزش و پرورش نیز این اندیشه گامی اساسی در جهت اصلاح و بهبود محسوب میگردد که با تکیه بر توانایی و مشارکت عمومی به ثمر خواهد رسید. با این رویکرد همه دبیران آموزش و پرورش میتوانند به عنوان عنصری سازنده و فکور در جهت شناسایی مسائل و حل آنها در محیط آموزشی سازماندهی و به کار گرفته شوند.
اقدام پژوهی با گذر از برخی تشریفات سنتی در حوزه تحقیقات ، فرصت دانش آفرینی را در سطحی فراگیر مهیا می سازد به نحوی که هر کارورز می تواند برای بهبود شرایط شغلی خود ، طرحی نو در اندازد و حرکت خود را به سمت بهتر شدن و پیشرفت در کار خود سازمان دهد.به کار بستن این اندیشه در حوزه آموزش و پرورش ، بهبود در نظام آموزشی از طریق هزاران معلم و مدیری است که می توانند در راه کامیابی دانش آموزان در آموزش و تحصیل اقدامی اساسی به عمل آورند.
با این اوصاف باید برای فهم و گسترش این اندیشه در نظام آموزشی تلاش های بیشتری به عمل آید ، تا جایی که هر معلم و مدیری اقدام پژوهی را یکی از وظایف خود در جریان فرآیند آموزش و پرورش به حساب آورد.
یکی از دلایل گسترش اقدام پژوهی ، ناکارآمدی برخی از پژوهشهای محققان آموزشی در حیطه آموزش و پرورش در حل مسائل تربیتی و چالشهایی که معلمان در کلاس درس با آن روبه رو بودند است.
البته نمی توان از تاثیر پژوهش های آکادمیک در حل و فصل مشکلات آموزش و پروش چشم پوشی کرد اما گاهی ممکن است محققان و پژوهشگران به اطلاعات و مسائلی که معلمان در شرایط واقعی کلاس با آن روبه رو هستند دسترسی نداشته باشند.
اهمیت اقدام پژوهی در دیگر کشورها
کاریک وزیر پیشین آموزش و پروش استرالیا با ناامیدی و دلسردی از وضع موجود تاثیرگذاری یافته های پژوهشی بر تصمیم گیریها، از این گفتة پژوهشگر سرشناس آمریکایی جین گلاس را تایید مینماید که اطلاعات ذخیره شده در سیستم عصبی ده معلم شایسته در خصوص چگونگی اداره کلاس درس و ارتقای سطح یادگیری در آن ، بیش از مقدار اطلاعاتی است که یک معلم عادی قادر است با استفاده از تمام مجلات تخصصی مخصوص انعکاس تحقیقات آموزشی و تربیتی به دست آورد( تاکید بر تجربه).
تاثیر پژوهشهای آکادمیک در حل مسائل آموزشی و تربیت دانش آموزان
البته هیچ کس منکر تاثیر گذاری پژوهش های آکادمیک در حل و فصل مسائل آموزشی و تربیتی نیست اما این جنبه از مسئله نیز ضمن اینکه دربردارنده تاکید بر انجام مطالعاتی است که به اندازه گیری اثر یافته های پژوهشی می پردازد و یافته های تحقیقاتی موثر از غیرموثر را تشخیص می دهد دربردارنده این الهام نیز هست که یافته های پژوهشی باید به زبان غیر تخصصی و قابل فهم و با استفاده از روش های سودمند برای کارگزاران، مسئولان اجرایی و معلمان و مربیان تبیین و تشریح شود.
اقدام پژوهی این باور را در معلم تقویت می کند که می تواند برای مشکل و مسئلهای که با آن روبه رو شده است راه حلی بیابد مانند اختلالات یادگیری یک دانش آموز، مشکلات رفتاری و انضباطی شاگردان.
در اقدام پژوهی معلم یکی از مسائلی را که با آن دست به گریبان است به عنوان موضوع تحقیقاتی بر می گزیند و از راه های مطالعه ، هم فکری و تبادل نظر با دیگر همکاران به فرضیاتی دست می یابد و آنها را در کلاس به اجرا می گذارد و نتایج آن را بررسی می کند که تا چه حد در حل مشکلات مفید بوده است.
با این توصیف ضرورت واهمیت اقدام پژوهی در نظام آموزشی بیش از پیش نمایان می شود.
سطوح پژوهش در حرفه معلمی
پاترسون و شانون در سال ۱۹۹۳ اظهار کرد که معلمان در اشکال گوناگون با پژوهش پیوند برقرار می کنند. ابتدا آنها در فرایند تولید دانش و اطلاعات مشارکت می کنند تا نظریهای برای بهبود عمل خود تدوین کنند. دیگر آنکه براساس یافته های پژوهش، تدریس خود را طراحی و به مرحله اجرا در می آورند. این اقدامات منجر به توسعه و بهبود آموزش می شود. معلمان بدون تکیه بر پژوهش قادر به توسعه مهارت های حرفه ای خود نخواهند بود.
با استفاده از پژوهش تجربه های زیادی در معرض نقد قرار می گیرد و تصمیم گیری آگاهانه میسر می شود. پژوهش به معلمان کمک می کند تا نیاز به تغییر و بهبود را درک کنند، تغيير ثمر بخشی را سامان دهند و تأثير اعمال آن را بر تدریس اندازه بگیرند.
پژوهش پیوندی ناگسستنی با حرفه معلمی دارد. از مسیرهای متعددی میان پژوهش با حرفه معلمی پیوند برقرار می شود. معلم با ایفای نقش های متعدد پژوهشی هم بر دشواری های تدریس و آموزش غلبه می کند و هم دانش آموزان را برای پیگیری فعالیت های پژوهشی مهیا می نماید.
زمانی معلم در نقش مدرس پژوهش به دانش آموزان ظاهر می شود و با طراحی و اجرای تدریس پژوهش محور، دانش آموزان را به مسیر آموزش مبتنی بر حل مسئله هدایت می کند. با این رویکرد معلم سهمی اساسی در پرورش مهارت های پژوهشی دانش آموزان دارد و زمینه ساز تقویت علمی – پژوهشی در جامعه می باشد.
در موقعیتی دیگر، معلم براساس تلاش های عالمانه دیگران، تدریس خود را سازمان می دهد و به مرحله اجرا در می آورد. در این رویکرد، معلم در نقش بکار گیرنده یا مصرف کننده تولیدات علمی – پژوهشی ظاهر می شود و از تجارب خردمندانه پژوهشگران برای ارائه تدریس اثربخش استفاده می کند. این وجه از نقش پژوهشی معلم شامل همه ابعاد شغلی وی می شود.
و سرانجام معلم خود به عنوان پژوهشگر ارائه نقش می کند. در این موقعیت وی با کوشش های ذهنی، موانع فرا روی تدریس را شناسایی نموده، برای آنها راه حل ارائه می کند و با اجرای آن مسیر را هموار می سازد. در این نقش معلم از ظرفیتهای ذهنی خود برای مطالعه و حل دشواری هایی استفاده می کند که در محدوده عمل وی و بر سر راه آموزش و تدریس ممانعت ایجاد می کنند. دشواری هایی که به دلیل موقعیت های بومی و ویژه کمتر از طریق پژوهش های کلاسیک قابل پاسخگویی و حل می باشند.
این سه موقعیت، حرفه معلمی را کاملا در مسیر فعالیت های پژوهشی قرار می دهد، به شیوه ای که وی بدون پژوهش و ایفای نقش های مذکور عملا از انجام وظایف و مأموریت های شغلی خود باز خواهد ماند.
ویژگیها و نکارتی که هنگام نگارش اقدام پژوهی باید به آن توجه داشت
ویژگی های عنوان
عنوان باید در بر گيرندهي مسئله اصلی پژوهش باشد و یک عنوان یا موضوع اقدامی پژوهی باید دارای ویژگیهای زیر باشد :
الف- متضمن مسئله اصلی پژوهش باشد ، ب- روشن و رسا ، پ- محدود به محل کار اقدام پژوه ، ت- بایستی تغییر وضع موجود را به وضع مطلوب( بهبودی)نشان دهد و ث- با مسئله همپوشی داشته باشد ، به صورت خلاصه میتوان گفت عنوان اقدام پژوهی به صورت زیر است :
چگونه توانستم مشکل … حل کنم.
یا
چگونه توانستم دانش آموز را به … علاقهمند کنم.
اغلب عناوین اقدام پژوهیها به همین صورت است.
مثال : مسئله تحقیق «ضعف یادگیری یک کلاس در مبحث اتحادهای جبری» فوق را بصورت عنوان یا موضوع زیر تبدیل می کنیم.
«ارتقای یادگیری دانش آموزان یک کلاس(پایه اول دبیرستان) در مبحث اتحادهای جبری درس ریاضیات .»
خب برویم سراغ یک مثال دیگر ، برای یک اقدام پژوهی عنوان زیر انتخاب شده است که آن را بررسی خواهیم کرد :
«بهبود روش تدریس درس آمار در سال دوم دبیرستان» در صورتی که مسئلهی اقدام پژوه، ضعف یادگیری دانش آموزان یک کلاس در درس آمار بود و او با اتخاذ یک روش تدریس جدید و خلاق، توانسته، یادگیری دانش آموزان را بهبود بخشد. بنابراین عنوانی که در بر گیرنده مسئله تحقیق است «افزایش توان یادگیری دانش آموزان در درس آمار» است.
عنوان باید بدون ابهام باشد .
پژوهشگری مسئله اش ضعف دانش آموزان یک کلاس در درس آمار پایه دوم دبیرستان بوده که با تلاش فراوان موفق شده بود سطح یادگیری آن ها را در حد چشم گیری افزایش دهد. عنوان مناسبی که سزاوار این فعالیت علمی است می تواند چنین باشد :« تقویت یادگیری دانش آموزان یک کلاس پایه دوم دبیرستان در درس آمار با استفاده از روش …» ولی در عنوان محقق، نه هدف از مسیر اصلی روشن است و نه زمینه ی تغییر (تغییر چه چیز ؟) و یا عنوان «بررسی سطح اعتقادات دانش آموزان یک کلاس» از شفافیت و رسایی لازم برخوردار نیست .
- عنوان باید از چارچوب محیط کاری محقق سرچشمه بگیرد .
- افزایش اعتماد دانش آموزان در جلسه ی امتحان
- افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
عنوان های فوق با فرض معلم بودن پژوهشگر به صورت زیر اصلاح می شود .
- چگونه توانستم اعتماد به نفس دانش آموزان دختر کلاس پنجم دبستان شهید راحمی شهرستان اسدآباد را افزایش دهم؟
- چگونه توانستم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در کلاس چهارم ابتدایی دبستان مهدیه شهرستان اسدآباد را افزایش دهم؟
- عنوان باید تغییر وضع نامطلوب را در جهت بهبودی وارتقاء نشان دهد .
در اقدام پژوهی تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب در عنوان باید نشان داده شود. واژه های زیر تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب را نشان می دهد و بهتر است عنوان با این کلمات آورده شود .
« تقویت، کاهش، تغییر، اصلاح، ایجاد، حل رفع، تبدیل، بهبود، راهکار عملی»
به مثال های زیر نگاه کنید :
- روش یادگیری مبحث واریانس در درس آمار پایه دوم رشته ریاضی دبیرستان
- ناسازگاری یک دانش آموز
- تشویق و ترغیب دانش آموزان یک مدرسه برای شرکت در مسابقات کتاب خوانی
هیچ یک از عنوان های بالا تغییر را نشان نمی دهد . اصلاح موارد فوق به قرار زیر است :
- چگونه توانستم یادگیری مبحث واریانس را در دانش آموزان پایه دوم رشتهریاضیدبیرستان به روش مشارکتی افزایش دهم؟
- چگونه توانستم رغبت دانش آموزان دبستان بعثت به شرکت در مسابقه ی کتاب خوانی افزایش دهم؟
- راهکارهای عملی مناسب برای رفع ناسازگاری یک دانش آموز
عنوان باید با مسأله هم پوشی داشته باشد .
اگر پژوهشگری برای حل مشکل رفتاری یک دانش آموز تلاش کرده باشد عنوان زیر با مسئله ای که محقق دنبال کرده هم پوشی ندارد :
«حل مشکل رفتاری دانش آموزان » اصلاح شده آن به شکل نوشته میشود :
«حل مشکل رفتاری یک دانش آموز پایه دوم ابتدایی»
یا اگر محقق برای افزایش انگیزه دانش آموزان یک کلاس تلاش کرده باشد عنوان زیر با مسئله پژوهشگر هم پوشی ندارد .
« افزایش انگیزه دانش آموزان » که آن را به صورت «افزایش انگیزه دانش آموزان یک کلاس پایه دوم متوسطه رشته ریاضی در درس آمار و مدلسازی» می توان اصلاح کرد.
مراحل اجرایی اقدام پژوهی
۱-تشخیص و تبیین مسئله:
محقق با مسئله ای روبه رو می شود ، ابعاد مختلف آن را بررسی می کند و از وجود آن به یقین می رسد.
ایجاد تغییر:
به دنبال راه حل مسئله جستجو می کند، راه حل ها را شناسایی و اجرا می نماید تا به تغییر مورد دلخواه خود برسد.
نتیجه گیری:
نتیجه فعالیت خود را ملاحظه و مورد دقت قرار می دهد .
این سه مرحله را می توان به چند مرحله خرد تقسیم نمود:
تشخیص و تبیین مسئله:
- برخورد با مسئله
- شرح و توضیح مسئله و توصیف وضع موجود
- شواهد۱ (ارائه دلایل،مدارک،اسناد،اعداد و ارقامی که وضع موجود را به طور عینی و ملموس تبیین نماید.)
ایجاد تغییر:
- گردآوری اطلاعات(جهت ارائه راه حل)
- تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات جمع آوری شده.
- انتخاب راه حل یا راه حل ها
- اعتبار بخشی راه حل یا راه حل ها
- اجرای راه حل یا راه حل ها
نتیجه گیری:
- شرح و توضیح تغییر ایجاد شده و توصیف وضع مطلوب
- شواهد ۲ (ارائه دلایل،مدارک،اسناد،اعداد و ارقامی که وضع مطلوب را به طور عینی و ملموس تبیین نماید.)
سرفصل های یک گزارش اقدام پژوهی
ساختار یک اقدام پژوهی بایستی مراحل اجرایی یک اقدام پژوهی را ( که در فوق اشاره گردید) شامل گردد ، کتب ، جزوات و منابع مختلفی در زمینه اقدام پژوهی موجود است و شاید کم و بیش در سرفصلهای یک گزارش اقدام پژوهشی این کتب اختلافهای جزئی وجود داشته باشد ولی در مجموع بایستی موارد و مراحل فوق را رهپویی نمایند.
در ذیل و بطور پیشنهادی سرفصل های یک اقدام پژوهی تبیین گردیده است:
- عنوان
- تشکر و قدر دانی
- مقدمه(توضیح کلی در مورد مسئله ، چگونگی تشخیص مسئله ، انگیزه محقق از تحقیق، اهداف محقق از انجام تحقیق)
- بیان مسئله (شامل توصیف وضع موجود و اهمیت و ضرورت تحقیق)
- شواهد۱ (ارائه دلایل،مدارک،اسناد،اعداد و ارقامی که وضع موجود را به طور عینی و ملموس تبیین نماید.)
- گرد آوری اطلاعات ( برای ارائه راه حل یا راه حل ها)
- انتخاب راه حل یا راه حل ها
- اعتبار بخشی راه حل یا راه حل ها
- اجرای راه حل یا راه حل ها
- نتیجه گیری ( شامل توصیف وضع مطلوب)
- شواهد۲ (ارائه دلایل،مدارک،اسناد،اعداد و ارقامی که وضع مطلوب را به طور عینی و ملموس تبیین نماید.)
- پیشنهاد ها
- منابع و مآخذ
- پیوست ها