سیر تا پیاز تحصیل در رشته شیمی از انتخاب رشته تا بازار کار و مشاغل آن

سیر تا پیاز رشته شیمی
به این مطلب امتیاز دهید

معرفی رشته ی شیمی کاربردی

رشته ی شیمی یکی از پرطرفدار ترین رشته های علوم پایه در دانشگاه است و بسیاری از افراد علاقه مند هستند تا شیمی را در دانشگاه مورد علاقه خود دنبال کنند، اما اغلب بین بخش های مختلف این رشته معمولا افراد گمراه می شوند، با ما همراه باشید تا در این مقاله با یکی از زیر مجموعه های شیمی، یعنی رشته ی شیمی کاربردی آشنا شویم.
رشته ی شیمی به دو بخش شامل علم شیمی و صنعت شیمی تقسیم می شود. علم شیمی به عنوان یکی از زیر مجموعه های علوم پایه خود یکی از پایه های علوم مختلفی چون بیولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی و دارو سازی است اما صنعت شیمی بیشتر به کاربرد شیمی در صنعت و سنتز کردن مواد اولیه و تبدیل آن ها به محصولات مورد نظر و رشته ی شیمی کاربردی یکی از زیر مجموعه های علم شیمی تلقی می شود که در دانشگاه ها در این رشته به اتخاذ دانشجو می پردازند.

رشته ی شیمی یکی از کاربردی رشته های علوم پایه

به طور کلی رشته ی شیمی کاربردی یکی از رشته های علوم پایه است که با مولکول ها و عناصر و ساختار های مواد مختلف و تغییرات آن ها سر و کار دارد و شیمیدان ها مدام به دنبال سنتز مواد جدید و کاربردی هستند، همچنین شایان ذکر است که رشته ی شیمی قدمتی طولانی دارد و برای مدت ها این رشته جذابیت خود را در بین طرفدارانش حفظ کرده است.

پایه گذاری رشته شیمی در دانشگاه ها

رشته ی شیمی کاربردی برای اولین بار در دانشگاه تبریز پایه گذاری شد و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تدریس در این رشته پرداخته شد و پس از مدتی دانشگاه دیگر نیز به قبول دانشجو در این رشته پرداختند، در بین دانشگاه های تهرانی نیز دانشگاه تهران و امیر کبیر از اولین ها بودند که این رشته را به لیست دروس خود اضافه کردند و هر کدام نیز خود برتری خودشان را داشتند، دانشگاه تهران به دلیل داشتن دانشکده ی شیمی و امکانات بیشتر در این زمینه از کیفیت آموزشی بالاتری بهره مند هستند و از طرفی اساتید دانشگاه امیر کبیر به علت ارتباط بهتر شان با صنعت و همچنین صنعتی بودن دانشگاه بهتر می توانند دانشجویانشان را وارد بازار کنند.

اگر به رشته شیمی فکر می‌کنید و یا در حال تحصیل در این رشته هستید احتمالا مقالات زیر بدردتان بخورد :

چارلز مورتیمر کیست ؟

حل المسائل مورتیمر جلد اول

حل المسائل مورتیمر جلد دوم

 

ورود رشته شیمی به ایران و دانشگاه تبریز
ورود رشته شیمی به ایران و دانشگاه تبریز

رشته ی شیمی کاربردی به دلیل اینکه کمتر بر روی درس های تئوری مانور می دهد و به نسبت دیگر گرایش های مرتبط با شیمی درس های آزمایشگاهی بیشتری دارد دانشجو را بیشتر می تواند برای کار های عملی آماده کند و اگر دانشگاه از اساتید و امکانات خوبی بهره مند باشد و همچنین دانشجو نیز مشتاق به یادگیری باشد، می تواند خود را به خوبی برای ورود به بازار کار آماده کند.

تفاوت واحد های درسی در میان دو رشته محض و کاربردی

تفاوت واحدهای درسی میان رشته‌های محض و کاربردی تنها بین ۱۲ تا ۱۸ واحد (بسته به دانشگاه متفاوت است) می‌باشد و در بقیه واحدهای درسی (حدود ۱۳۰ واحد) با یکدیگر مشترک هستند. واحدهای تئوری و عملی هر دو رشته تقریباً مساوی می‌باشد، اما در پایان دوره کارشناسی، دانش‌آموختگان گرایش کاربردی باید پایان‌نامه ارائه کنند و دانش‌آموختگان رشته محض به صورت اختیاری می‌توانند آن را انتخاب نمایند.

افرادی که می خواهند در این رشته به ادامه ی تحصیل بپردازند باید کنجکاو باشند و همیشه به دنبال یافتن راه حل ها و علیت اتفاقات اطرافشان باشند. اینگونه افراد معمولا از انجام آزمایش های مختلف لذت می برند و سنتز مواد جدید برایشان هیجان آور است و همانطوری که از نام این رشته انتظار می رود، شیمی کاربردی بیشتر به نسبت دیگر زیر شاخه های شیمی بر کاربردی بودن بیشتر تمرکز دارد.

بازار کار و مشاغل رشته شیمی کاربردی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه های زیر شاغل شوند و به اشتغال بپردازند:

    • خدمت در آزمایشگاه های کنترل کیفی و مواد مصرفی صنایع
    • خدمات آموزشی در مدارس، دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی
    • ارائه خدمات به شرکت های مرتبط با پتروشیمی، پلاستیک، رنگ و رزین، صنایع دارویی و بهداشتی و همچنین آزمایشگاه هایی که وقت و هزینه ی خود را صرف سنتز مواد جدید و نوین می کنند.
    • شرکت و انجام دادن پروژه های پژوهشی
    • ارائه ی خدمت به شرکت های تازه تاسیس و انجام راهنمایی های لازم
بازار کار رشته شیمی
بازار کار رشته شیمی

گستردگی علم شیمی

شیمی علمی است که در اکثر زمینه های زندگی مثل خوراک، پوشاک و دارو دخالت دارد و این گستردگی خود باعث می شود تا فارغ التحصیلان رشته ی شیمی با توجه به سطح دانش و تجربه شان مشکل چندانی در یافتن کار برای خود نباشند، البته توجه داشته باشید برای یافتن شغل در زمینه ی شیمی کاربردی قبل از سطح مدرک و دانشگاه سطح علمی و دانشی که آموخته اید صحبت می کند، یعنی صرفا نمره ی بالا در دانشگاه نمی تواند شغلی برای شما تضمین کند.
رشته ی شیمی کاربردی نیز می تواند برای مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور برای شما مفید واقع شود زیرا رشته ی شیمی در کشور های خارجی بسیار پرطرفدار است و سالانه بسیاری از داوطبان از این طریق اقدام به مهاجرت می کنند، دانشگاه های مطرحی که در این رشته بسیار محبوب هستند دانشگاه های کالیفرنیا برکلی و هاروارد هستند و کشور های آمریکا، کانادا و آلمان نیز در زمینه ی علم شیمی پیشتاز هستند، البته در هنگام انتخاب یک مقصد برای اپلای کردن، علاوه بر شرایط تحصیل، شرایط زندگی، مخارج و ارائه خدمات به دانشجویان خارجی را نیز بررسی کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

گرایش های این رشته در مقاطع تحصیلی

دانشجویان این رشته در طول تحصیل شان طی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند در یکی از گرایش های زیر به تحصیل بپردازند:

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه مطالعه روش های جداسازی، شناسایی و بررسی کمی اجزای تشکیل دهنده مواد می باشد.

شیمی فیزیک

با بررسی سمت و سوی واکنش، سرعت واکنش و تعادل در واکنش های شیمیایی و تمرکز بیشتر بر روی سینتیک شیمیایی، فارغ التحصیلان این گرایش می توانند دست به تغییرات گسترده ای در صنایع مختلف شیمی بزنند.

شیمی آلی

شیمی آلی به بررسی و تحقیق بر روی ساختار های آلی می پردازد ( ساختار های آلی به ساختار هایی می گویند که دارای کربن و هیدروژن هستند )، این گرایش از رشته ی شیمی بسیار گسترده است و مواد بسیاری را مثل دارو ها، لاستیک ها و به طور کلی مشتقات نفت را شامل می شوند.

شیمی معدنی

شیمی معدنی، شیمی کاتالیزور ها، مواد آلی فلزی، صنایع معدنی و مطالعات الکتروشیمی کمپلکس های معدنی است.

نانو شیمی

در گرایش نانو شیمی، تمام موضوعات شیمی آلی، تجزیه، معدنی و شیمی فیزیک را می توان در سطح نانو بررسی کرد.

شیمی کاربردی

دروس کاربردی و دروس مرتبط با صنعت شیمی را شامل می شود.

شیمی دارویی

این گرایش از رشته ی شیمی بر روی سنتز و تولید دارو های مختلف تمرکز می کند.

شیمی پلیمر

این گرایش به بررسی و سنتز پلیمر ها یا بسپار ها می پردازد.

شیمی دریا

شیمی دریا، به بررسی خواص شیمیایی آب، معدن ها و کانی ها، نفت و گاز، شیمی مناطق فراجوش و شیمی آلاینده ها و بسیاری از موارد مهم دیگر در دریا در این گرایش انجام می پذیرد.

فیتوشیمی

همان شیمی گیاهی است که بر روی گیاهان و مواد ارگانیک تمرکز دارد.

شیمی کاتالیست

این گرایش از شیمی مسئولیت تربیت نیرویی متخصص برای اجرای پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز صنایع مختلف و آموزش و پژوهش در زمینه ی کاتالیست ها را بر عهده دارد.

آموزش شیمی

روش تدریس شیمی برای تدریس به دانشجویان و دانش آموزان ارائه می شود.

شیمی پیشرانه

در این گرایش به بررسی و مطالعه ی موتور های پیستونی، توربینی و موشک ها می پردازد.

دروس الزامی داوطلبان رشته ی شیمی کاربردی شامل موارد زیر می شود

شیمی آلی ۱، شیمی آلی ۲، شیمی آلی ۳، معادلات دیفرانسیل، کاربرد طیف سنجی در شمی آلی، مبانی شیمی کوانتومی، مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی، روش استفاده از متون علمی شیمی، طیف سنجی مولکولی، آزمایشگاه شیمی آلی، شیمی تجزیه ۱، شیمی تجزیه ۲، شیمی تجزیه ۳، آزمایشگاه شیمی تجزیه، شیمی فیزیک ۱، شیمی فیزیک ۲، شیمی فیزیک ۳، آزمایشگاه شیمی فیزیک، شیمی معدنی ۱، شیمی معدنی ۲، شیمی معدنی ۳، آزمایشگاه شیمی معدنی، شناسایی ترکیبات آلی، آزمایشگاه شناسایی ترکیبات آلی، ایمنی در آزمایشگاه، اصول محاسبات شیمی، شیمی صنعتی ۱، شیمی صنعتی ۲، آزمایشگاه شیمی صنعتی، اصول تصفیه و آب و فاضلاب، شیمی سبز و محیط زیست، شیمی پلیمر، متون علمی شیمی، زبان تخصصی شیمی، کارگاه یا شیشه گری، گرافیک و نقشه خوانی، اصول تصفیه آب و پساب های صنعتی، خوردگی فلزات، کارآموزی تابستانی و گزارش نویسی.

دروس اختیاری رشته شیمی کاربردی

الکتروشیمی صنعتی، شیمی و تکنولوژی رنگ، شیمی صنایع معدنی، شیمی و تکنولوژی نفت، شیمی و تکنولوژی مواد غذایی، شیمی و تکنولوژی چرم، کاربرد الکترونیک در شیمی، تمرین پژوهش، مبانی شیمی کوانتومی، شیمی محیط زیست، مبانی شیمی پلیمر، آزمایشگاه خوردگی فلزات.

دروس پایه ی رشته ی شیمی کاربردی

ریاضی عمومی ۱، ریاضی عمومی ۲، فیزیک پایه ۱، فیزیک پایه ۲، شیمی عمومی ۱، شیمی عمومی ۲، آزمایشگاه فیزیک پایه ۱، آزمایشگاه فیزیک پایه ۲، آزمایشگاه شیمی عمومی ۱، آزمایشگاه شیمی عمومی ۲٫

1 نظر

  1. دوستانی که این رشته رو خوندن تموم کردن من میخوام مهر این رشته رو بردارم راهنمایی میکنین خوبه یا بده و اینکه کلا چجوری بازار کار و شهریه دانشگاهش و… هر چی که میدونید بگید و کمک کنید ممنون

پاسخ دهید