آزمون ریون چیست؟ تست هوش تصویری Raven چگونه انجام می‌شود ؟

معرفی کامل آزمون ریون
به این مطلب امتیاز دهید

آزمون ریون چیست؟

ماتریس پیشرونده ریون یک آزمون چندگزینه ای تصویری برای سنجش میزان هوش افراد است که در تعلیمات آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد ، تست ریون رایج ترین آزمون برای تخمین و ارزیابی IQ افراد پنج ساله تا سالمندان است که از ۶۰ سوال ساخته شده است از آسان به سمت سخت و پیچیده می رود . سؤالات این تست تصویری شامل مجموعه‌ای از اشکال هندسی انتزاعی و ناقص می‌باشند که فرد باید آنها را ظرف مدت ۴۵ دقیقه حل کند.

تست ریون هوش استدلالی و هوش عمومی آزمون دهنده را که با عنوان «عامل هوش عمومی اسپیرمن» ( به لاتین Spearsman’s g) شناخته می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند تا امکان مقایسه افراد با هم فراهم شود.

ویدئو آموزشی نحوه تصحیح تست هوش ریون

این آزمون پیشرونده به این صورت است که از کاربر خواسته می شود با توجه به الگوهای اشکال الگوی بعدی گمشده را پیدا کند ، این الگو ها به شکل ماتریکس ها X * X مانند : ۲*۲ ، ۳ * ۳ ، ۴ * ۴ و ۶ * ۶ می باشند که از کم به زیاد تغییر می کند و با سختی سوال تستی نسبت مستقیم دارد .

آزمون پیشرونده ریون  که گاهی و اغلب با نام ماتریس‌های ریون شناخته می‌شود و به اختصار RPM نامیده می‌شود در واقع مجموعه تست های غیر-زبانی یا به لاتین verbal هستند و از ابزارهای رایج اندازه‌گیری استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک است که معمولا در زمینه های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون که دارای ۶۰ سوال تصویری است، برای سنجش استدلال انتزاعی افراد به عنوان بخشی از هوش عمومی به کار می‌رود. آزمون بهره هوشی ریون متداول‌ترین و مشهورترین آزمونی است که برای بازه سنی ۵ سال به بالا طراحی شده است. ساختار این آزمون از ۶۰ سوال تشکیل شده که به صورت پاسخ چند گزینه ای (۶-۸ گزینه) به آن پاسخ داده می شود ، چینش سوالات این آزمون به صورتی است که به مرور سوالات دشوار‌تر و سخت‌تر می‌شوند و ذهن آزمون‌دهنده را به چالش می‌کشد و زمان پاسخگویی و تفکر در تصویر و سوال را بالا می‌برد.

تست هوش ماتریس های ریون، یک آزمون معتبر برای سنجش سطح پیشرفت فکری و تفکر منطقی است. این تست آنلاین می تواند ضریب هوشی یا آی کیو را در افراد بین ۹ الی ۶۵ سال و به طور کلی بزرگسالان بدون توجه به زبان و ملیت شخص شناسایی کند. این تست آی کیو که امروزه به عنوان یکی از معتبر ترین و استاندارد ترین فاکتور های سنجش هوش در دنیا شناخته می شود، در سال ۱۹۳۸ توسط جان ریون طراحی شده است.

اگر می خواهید آزمون ریون را برای دانش آموزان خود برگزار کنید و نیاز به پاسخ نامه و جواب های آن دارید می توانید نسخه دیجیتال آن (پی دی اف) را از بخش زیر دانلود کنید : تست ریون با جواب pdf

طراح سوالات هوش تصویری ریون

جان ریون طراح تست هوش ماتریس های ریون در سال ۱۹۳۸ میلادی است که امروزه به یک ازمون معتبر برای تعیین سطح پیشرفت فکری و تفکر منطقی می توانید از آن استفاده کنید که مناسب برای افراد ۹ الی ۶۵ سال است آزمونی که جان ریون طراحی کرده است از استاندارد ترین و معتبر ترین تست ها از گذشته و زمان خود تا به امروز است و در تقریبا یک صده گذشته بدون هیچ تغییری همچنان یکه تاز است .

انتشار اولیه ماتریس ریون در انگلستان بود که بعد ها در سال ۱۹۷۲ م پسران وی ناشر آزمون شدند و در اسکاتلند JC Raven Ltd را تاسیس نمودند و در سال ۲۰۰۴ شرکت هارکورت بخشی از این مجموعه را بدست آورد.

بخش های مختلف آزمون ریون

  1. ماتریس های مترقی استاندارد ریون: اشکال اصلی ماتریس ها اینها هستند که اولین بار در سال ۱۹۳۸ توسط جان ریون انتشار یافت ، در این جزوه ۵ مجموعه A تا E وجود دارد که از هر مجموعه ۱۲ گروه وجود دارد مثلا A1 تا A12 و موارد داخل هر مجموعه به صورت صعودی سخت می شود که به مرور نیازمند تمرکز و تفکر و همچنین ظرافت بیشنر و بیشتر برای حل مسئله می شود .
  2. ماتریس رنگی پیشرو ریون: برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله ، سالمندان و افراد کم توان ذهنی طراحی شده سوالات این آزمون در واقع بخشی از ماتریس های مترقی استاندارد می باشد به طور دقیق تر همان سوالات هستند اما فقط ۲ مجموعه A و B در این دسته قرار می گیرند ، تفاوت دیگر این دسته قرار گیری آن روی یک پس زمینه رنگی است تا شرکت کنندگان را از نظر بصری و دیداری تحریک کند و تعداد کمی از مجموعه ی B به صورت پس زمینه ی سیاه و سفید ارائه می شود. اگر آزمون دهنده بیش از انتظارات امتحان گیرنده عمل کند انتقال به مجموعه های C ، D و E ماتریس های استاندارد سهولت می یابد.
  3. ماتریس های پیشرفته: نوع پیشرفته آزمون ریون دارای ۴۸ گروه است که به صورت یک مجموعه ۱۲ تابی ( همان مجموعه I) و یک مجموعه دیگر ۳۶ تایی ( مجموعه دوم) ارائه می شود که موارد دوباره مانند نوع استاندارد آن روی زمینه سفید و رنگ مشکلی (سیاه) ارائه خواهد شد و با پیشرفت آزمون سوالات سخت تر و پیچیده تر خواهد شد . این سوالات اغلب برای بزرگسالان و نوجوانان دارای هوش بالاتر از متوسط مناسب خواهد بود.

انتشار اشکال موازی در مجموعه سوالات

با گذشت زمان افزایش محبوبیت و مقبولیت این تست ها ، اشکال “موازی” ماتریس های مترقی استاندارد و رنگی در سال ۱۹۹۸ انتشار یافت ، سوالات چندگزینه موازی به گونه ای ساخته شده بودند که میانگین نرخ راه حل برای هر سوال در نسخه های کلاسیک و موازی یکسان باشد به عبارتی اگرچه با همان طول انجام گشته بود اما برای برگرداندن توانایی آزمون در تمایز بین نوجوان و بزرگسالان تواناتر موارد دشوار تری داشت .

نسخه اصلاح شده SPM – استاندارد ماتریس پیشرفته به علاوه – در همان زمان منتشر شد.

نسخه ی PDF این آزمون همراه با پاسخ نامه در کتافایل موجود می باشد که در بالا لینک آن قرار داده شده و برای آسان شدن در پایین همین متن هم قرار گرفته و می توانید به آن دسترسی داشته باشید و آن را بخرید این فایل شامل کلید پاسخنامه تصحیح – پاسخنامه کاربر و سوالات است .

تست ریون با جواب pdf

اکثر ما ممکن است آزمون ریون را انجام داده باشیم در کودکی و در مدارس این تست از دانش‌آموزان گرفته می‌شود و فرایندهای استخدام به‌طور مرتب انجام می‌شوند که نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه این تست برای افراد است. در واقع اکنون این تست، بخش مهمی از تست‌های روان‌شناختی در فرایندهای انتخاب مشاغل است.

به‌گفته ارسطو: «هوش نه‌تنها از دانش، بلکه از مهارت استفاده از دانش تشکیل شده است».

برای یک استخدام موفق شما می‌توانید پس از انجام تست نتیجه آن را در رزومه ساز کاربوم به رزومه خود پیوست کنید. با این کار احتمال بررسی رزومه و استخدام خود را بالا ببرید.

با توجه به پیشینه‌ای که از تست هوش ریون در ذهنمان داریم، ممکن است با ذهنیت منفی به سراغش برویم. این تست عامل چالش‌برانگیز و تعیین‌کننده در تحصیلات یا زندگی حرفه‌ای ما بوده است؛ با این حال برخی از افراد، ماتریس‌های پیش‌رونده ریون را بسیار جالب می‌دانند و از حل این معماهای کوچک لذت می‌برند. آنها دوست دارند الگوها و مجموعه‌ها را پیدا کنند، استنتاج و نتیجه‌گیری کنند و درمورد چگونگی تصحیح ادراک و انتزاعات تصمیم بگیرند.

اندازه‌گیری ضریب هوشی (IQ)

اندازه‌گیری ضریب هوشی یا آی‌کیو (IQ) هنوز هم مورد توجه بسیاری از افراد و شرکت‌ها است. صرف‌نظر از اینکه تئوری «هوش چندگانه» هاوارد گاردنر (Howard Gardner) را ‌بپذیریم یا نه، با این تست می‌خواهیم توانایی افراد را برای استدلال منطقی، حل مسئله و تفکر انتقادی اندازه‌گیری و اولویت‌بندی کنیم ، که به نظر من این تست بهترین گزینه است.

تست ریون در واقع استدلال انتزاعی و هوش سیال را اندازه‌گیری می‌نماید. هوش سیال به ما امکان می‌دهد تا بهتر بتوانیم از پس مشکلات روزمره‌ خود بربیاییم. شاید در آینده و با گسترش نتایج تحقیقات گوناگون، تست‌های روان‌شناختی نیز تغییر کنند.

تاریخچه تست هوش ریون

جان کارلیل ریون (John C. Raven) یک روانشناس انگلیسی تبار در سال ۱۹۳۶ این آزمون را بر پایه دو عامل عناصر Spearsman’s g یعنی استقرا و بهره (هوش طبیعی) طراحی نمود که الگوهای استفاده شده در این آزمون به شکل ماتریس‌های ۶×۶ و ۴×۴ یا ۲×۲ می‌باشد و دلیل نام‌گذاری ماتریس پیشرونده روی این تست‌ها نیز همین موضوع است.

تمایل آقای ریون به روانشناسی در سنین پایه باعث شد ساخت این آزمون هوش تصویری شد تا ابزارهای سنجش توانایی کودکان را مورد مطالعه قرار دهد. با اینکه در کودکی پدر خودش را از دست داد و مراقبت از مادر و دو خواهرش را بر عهده داشت و سختی‌های بسیاری را تحمل می‌نمود اما به هر طور که شده علاقه‌های علمی خودش را در زیمنه روانشناسی دنبال ‌می‌کرد. سال بعد نیز در زمینه شغلی خود به سرپرستی مدرسه‌ای که برای کودکان با شرایط ناتوانی فیزیکی بودند منصوب گردید و در آنجا به این نتیجه رسید که انجام آزمون های رایج آن دوره در مدارس و محیط کار دشوار بوده و تفسیر نتایج نیز به دلیل ادغام عناصر مختلف مشکل است و با درک این مشکلات به دنبال یک راه‌حل بود که در نهایت به فکر تدوین و طراحی آزمون بهره هوشی عمومی که به ریون مشهور شد، افتاد و این‌گونه شد که تست هوش ریون اختراع شد و یک چیز جالب این است که روش تدوین این آزمون در پایان نامه کارشناسی ارشد وی آورده شده است و مراحل آن تشریح شده است.

آزمون ریون یا به عبارت دقیق‌تر بهره هوشی ریون بر اساس نظریه‌ای تدوین شد که بعدها به نظریه سوال پاسخ (response) مشهور گردید. سه فرزند وی در اسکاتلند مرکز ارزیابی ریون را در سال ۱۹۷۲ تاسیس نمودند. در سال ۲۰۰۴ موسسه آموزشی هارکورت، ریون را خرید و بعدها نیز این شرکت توسط پیرسون خریداری شد.

در ابتدا طراحی این تست روان‌سنجی همانند اینترنتی و جی‌پی‌اس که روزی در اختیار ارتش آمریکا بود برای ارزیابی افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شد ولی بعدا مشخص گردید که به‌طور کلی، برای ارزیابی هوش، مستقل از دانش کسب‌شده نیز مفید و معتبر است و این تست برای ارزیابی هوش در جاهای دیگر نیز استفاده شد.

مزیت استفاده از آزمون ریون

این تست برای کودکان و بزرگ‌سالان، صرف‌نظر از اینکه فرد مشکلات ارتباطی یا حرکتی داشته باشد، کارآمد است و به‌طور کلی، برای اکثر مردم جالب توجه و سرگرم‌کننده به حساب می‌آید.

این امر مستلزم توجه «گشتالت» (نظریه‌ای که طبق آن، دنیا را در «کل‌های معنی‌دار» تجربه می‌کنیم و محرک‌های جداگانه را نمی‌بینیم) و همچنین استدلال مشابهی است که در آن شخص باید از رفتار اکتشافی استفاده کند؛افراد همچنین باید مقایسه کنند و از منابع مختلفی برای تکمیل ماتریس‌ها بهره‌مند شوند.

همچنین، یکی از بزرگ‌ترین مزایای تست هوش ریون این است که می‌تواند به‌سرعت اطلاعات معتبر را درمورد عملکرد شناختی بزرگ‌سالان یا کودکان فراهم کند.

جان ریون گفته است که نباید فقط از این آزمایش برای سنجش هوش استفاده کنیم، بلکه باید منابع اطلاعاتی دیگری را نیز در نظر بگیریم تا این آزمون بسیار قدرتمندتر و نتایج آن قابل‌استنادتر شوند.

ساختار سوالات آزمون ریون

همه سوالات مربوط به آزمون ریون شامل طرح های بصری هندسی هستند که در صورت سوال یکی از گزینه ها خالی بوده و آزمون دهنده باید از بین شش تا هشت گزینه، قطعه مربوطه را انتخاب کند تا این طرح ها به صورت منطقی کامل شوند. در اصل، آزمون های ماتریس پیشرونده ریون و نیز آزمون های واژگان به منظور پژوهش ریشه های محیطی و ژنتیکی توانایی شناختی طراحی شده اند. آقای ریون به این نتیجه رسید که بررسی و تفسیر نتایج حاصل از آزمون های متداول آن زمان، سخت و دشوار است. به همین دلیل، او سنجه های ساده ای را بر اساس دو عنصر اصلی عامل g اسپیرمن تدوین کرد: ۱٫ توانایی تفکر منطقی و درک پیچیدگی روابط (درک استنباطی) و قابلیت حفظ و ساخت دوباره اطلاعات. (توانایی بازیابی).

کاربردهای تست هوش ریون

آزمون ها برای اهداف پژوهشی نیز طراحی شده اند. وابسته نبودن به مهارت های خواندن و نوشتن و سادگی تفسیر آنها، کاربرد آزمون ریون را گسترده ساخته است. استفاده نیروهای مسلح بریتانیا از آزمون ماتریس های استاندارد از سال ۱۹۴۲ و سایر نیروهای نظامی در سراسر دنیا (مانند شوروی سابق) نیز تا همین قرن اخیر نیز ادامه داشته است. همچنین با افزایش کاربرد تست های شناختی مانند ریون در محیط کار، این آزمون به یکی از ابزارهای جذب و بررسی صلاحیت نامزدها نیز تبدیل شده است.

به صورت کلی تست هوش ریون را می توان در یک نگاه به شکل زیر مطرح کرد:

  • پیش بینی مهارت درک سریع مفاهیم افراد (با توجه زمان دار بودن آزمون)
  • ۶۰ سوال- ۶ الی ۸ گزینه‌ای (اسان بودن تصحیح)
  • سنجش مهارت‌های پیشرفته مشاهده و تفکر (هوش)
  • تحلیل مهارت حل مساله جدید و پیچیده (هوش)
  • افزایش تدریجی دشواری سوالات (به چالش کشیدن ذهن آزمون دهنده)
  • مناسب برای ارزیابی نامزدهای شغلی در همه صنایع و نیز داوطلبان تحصیلات تکمیلی ( گزینش افراد)

نتایج آزمون هوش ریون، بهره هوشی شما را از میان موارد زیر نشان می‌دهد :

  • نابغه
  • برهوش
  • باهوش
  • متوسط
  • متوسط ضعیف
  • مرزی
  • عقب مانده ومرزی ضعیف

4 نظر

پاسخ دهید