مقاله بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان

<span>مقاله بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان</span>

دسته بندی: بهداشت

قیمت: 4300 تومان

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

4300 تومان – خرید

فصل اول
مقدمه و هدف:

بيماريهاي مشترك (زئونوز ) زيادي بين انسان و دام وجود دارد كه يكي از آنها بروسلوز  مي باشد كه در بسياري از كشورهاي جهان از جمله ايران از اهميت به سزايي برخوردار است. فراوانی بیماری تب مالت  در جامعه‌ انسانی به انتشار و تراکم عفونت دربین دام‌ها و تماس بین انسان و حیوانات یا ترشحات آنها و مصرف شیر و فراورده‌های لبنی آلوده بستگی دارد. با وجود این که بعضی از کشورها از وجود بیماری پاک شده‌اند و در بعضی از کشورها هم شیوع بیماری کاهش یافته است اما در کشور ما با وجود مبارزه مستمری که به وسیله سازمان دامپزشکی در برابر این بیماری به عمل می‌آید هنوز آلودگی در مناطق مختلف وجود دارد (حسنی طباطبایی و فیروزی، ۱۳۸۴).
در گله های گاوشیری، خسارات ناشی از سقط جنین، کاهش وزن، کاهش تولید شیر و عقب افتادن زایمان رقم بسیار زیادی در سال می‌باشد. از طرفی چون بیماری در دام‌ها دستگاه تناسلی را مورد حمله قرار می‌دهد و از تولید مثل جلوگیری می‌کند دام را برای تمام عمر اقتصادیش از بهره‌دهی محروم می‌سازد، که در این صورت دام‌آلوده مفید نمی‌باشد بلکه به دلیل اینکه برای مدت طولانی مخزن بیماری است منبعی از آلودگی برای سایر دام‌‌ها و انسان تلقی می‌شود (هاشمی، ۱۳۶۶).
ضرورت اقتصادی و بهداشتی جامعه ایجاب می‌کند که برای رهایی از مضرات این بیماری پر مخاطره با آن برخوردی قاطع شود که این امر تنها با برنامه‌ریزی های اساسی و صرف هزینه‌ها و به کارگیری نیروی انسانی کافی و در پی آن مبارزه جدی و مستقیم با بیماری امکان پذیر است. در این رابطه لازمه مبارزه با بیماری داشتن اطلاعات کافی از کانون‌ها و وضعیت بیماری در هر منطقه و آشنا ساختن مردم به خطرات حاصله از طریق آموزشهای لازم می باشد. اگر چه بروسلا آبورتوس  و بروسلا ملی تنسیس  در کشورما در جمعیت دامي گاو و گوسفند وجود دارد ولی همواره امکان انتقال بین گونه‌ای و آلوده شدن دیگر گونه‌های دامی از جمله اسب به ویژه در مناطقی که این حیوانات در مجاورت و در تماس با یکدیگر نگهداری می شوند، وجود دارد. بنابراین لازم است كه وجود بيماري در حيواناتي همچون اسب كه به نحوي با انسان و دامهاي ديگر در تماس است بررسی شود. این حیوان اهلی علاوه بر استفاده در باشگاه‌های سوار کاری و مسابقات، هنوز هم برای انجام بسیاری از کارها در روستاهای کشورمان استفاده دارد. از آنجا که دامداران روستایی اغلب این حیوان را در تماس مستقیم و نزدیک با گاو و گوسفند نگهداری می کنند لذا این امر می‌تواند موجب انتقال آلودگی بروسلا در بین حیوانات و در نتیجه انسان شود.
شامل۷۰صفحه

0/5 ( 0 نظر )
اطلاعات بیشتر ...
قابلیت ویرایشندارد

پاسخ دهید