دانلود مقاله بررسی نقاشي در ايران از دیروز تا امروز
مقدمه
نقاشي ايران در سراسر تاريخ با فرهنگهاي بيگانه و سنتهاي ناهمگون شرقي و غربي برخورد كرده و غالباً به نتايج جديد دست يافته است. به راستي، ادوار شكوفايي و بالندگي اين هنر بايد محصول اقتباسهاي سنجيده و ابداعات تازه دانست. اما، با وجود تأثيرات خارجي گوناگون و دگرگون كننده، ميتوان نوعي پيوستگي دروني را در تحولات تاريخي نقاشي ايران تشخيص داد. در مقايسة نمونههاي تصويري بازمانده از ادوار قبل و بعد از ظهور اسلام به شباهتهاي آشكار برميخوريم. به عنوان مثال، تشابه مجالس شكار در سه دوره مختلف اشكاني و اموري و صفوي شگفتانگير است. به نظر ميرسد كه اين نقاشيها بر طبق يك الگوي معين شكل گرفتهاند، هر چند سليقه و خواستهاي بسيار متفاوتي را طبق يك الگوي معين شكل گرفتهاند، هر چند سليقهها و خواستهاي بسيار متفاوتي را منعكس ميكنند. در واقع، همانندي آنها به سبب استمرار طولاني سنتهاي هنري در ايرن است. (نقاشي ايران- رويين پاكباز- نشر نارستان – ۱۳۷۹ ص ۸).
(مقدمه) جزء دورههاي اثرپذيري از سنتهاي غربي، نشاني از طبيعت گرايي در نقاشي ايران نميتوان يافت.
(ع.ج) بعضي از ويژگيهاي نقاشي قديميايران را در هنر نوپردازاني چون هانري ماتيس ميتوان ديد. ليكن خطاست اگر زيبايي شناسي نگارگر قديم ايراني و هنرمند نوپرداز معاصر را يكي بشماريم، زيرا در آن صورت، فرض ميان جهان بيني سنتي و مدرن را ناديده گرفتهايم.(نقاشي ايران- پاكباز- ص۹)
اطلاعات بیشتر ... | |
---|---|
تعداد صفحات | 49 |
پسوند فایل | doc |
قابلیت ویرایش | دارد |
فرمت فایل | ورد |