برای نگارش کارنمای معلمی از چه منابعی استفاده کنیم ؟
منابع کارنمای معلمی و پروژه دانشگاه فرهنگیان در ترم هفت را از کجا تهیه کنیم ؟ این سوالی است که ممکن است برای دانشجوهای دانشگاه فرهنگیان پیش بیاید و امروز میخواهیم در این مقاله راجب منابع کارنمای معلمی صحبت کنیم ، در انتهای همین پست ما منابعی را معرفی کردهایم که میتوانید آنها را به عنوان مرجع و منبع برای مقالهای که نگارش کردهاید استفاده کنید و با استناد به آنها ارزش مقاله خود را بالا ببرید ، این منابع در همین حوزه کارنما معلمی نوشته شده اند.
خب بگذارید کمی راجب کارنما بگوییم و بگوییم که چرا اصلا باید پروژه کارنما را انجام دهیم ، کارنمای معلمی یعنی شرح تجارب شما برای شغل معلمی و هدف شما از معلم شدن ، با توجه به این توضیحات میتوان گفت اولین و مهمترین منبع شما و اهدافتان برای معلمی است ، کارنمای معلمی در واقع عصاره آنچه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در طول چند سال تحصیل فراگرفته اند می باشد. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بعد از فراگیری دروس به شرح تجارب تحصیلی در دوره آموزشی تربیت معلم می پردازند.
برای مشاهده نمونه کارنمای معلمی آماده شده به لینک زیر بروید :
استفاده از منابع زیر برای انجام پروژه کارنمای معلمی هم میتواند به شما کمک کند
مشاهده : در این رابطه مشاهده نمونه کار همکاران و سایر دانشجویان می تواند به ما کمک شایانی نماید. همچنین می توان در رفع اشکال نیز از این مسئله بهره مند شد.
مصاحبه : گفتگو با سایر همکاران در زمینه تدوین پروژه ترم هفت دانشگاه فرهنگیان نیز از عوامل مهم است. به وسیله مصاحبه می توان تدوین پروژه را مرحله به مرحله پیش برد و در رابطه با کشف حقایق و هدف مندی و تدوین رضایت بخش پروژه با موفقیت عمل نمود.
همچنین با مطالعه یک نمونه کارنمای معلمی آماده مشخص میشود که دانشجویان عزیز در این پروژه از ابتدای تولد تا پایان دوره تحصیل و حتی اهداف آینده صحبت می کنند. در چکیده کارنمای معلمی که همان چکیده پروژه علمی است. ابتدا دانشجویان به شرح زندگانی و سپس به اهدافی که برای آینده برنامه ریزی کرده اند می پردازند.
برای منبع میتوانید از متن زیر استفاده کنید که از چند کتاب جمع آوری شده است :
پس از ورود به دانشگاه فرهنگیان طبق رسم و رسوم ابتدایی که میگفتن شما بزرگ شدید و اومدید مدرسه ، و راهنمایی که میگفتن شما دیگه بزرگ شدید اومدید راهنمایی (الان میشه دوره اول متوسطه) و دبیرستان هم همینطور … این قضیه همچنان در ذهن همه اساتید و معلمان بود ، به هرحال آنجا هم هر استادی که به کلاس تشریف میآورد، تکرار میکرد: «اینجا دانشگاه است، دبیرستان نیست. شما الآن دانشجو هستید و بزرگ شدید» و از اینجور حرفها ، این سخنان هرچند باعث میشد تا با جدیت بیشتری ، درس بخوانم و تلاش کنم. واحدهایی که میخواندیم، اکثراً روانشناسی و دروس معارف و روشهای تدریس بود. آنجا متوجه شدم که فراگرفتن مهارتهای تدریس، مهمتر از یادگیری حقایق علمی و متون کتب است.
همیشه یکی از دغدغههای فکری من این بود که چگونه میتوانم با بهرهگیری از نظرات اساتید و مطالعه کتب مختلف، انتقال صحیح محتوا به دانشآموزانم را بیاموزم و یادگیری را برای آنها لذّتبخش کنم و زمینه یادگیری مادامالعمر را برای آنها فراهم کنم. چون اگر معروفترین تعریف یادگیری را در نظر بگیریم، یادگیری عبارت خواهد بود از: فرایند ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است (سعید و زارع، ۱۳۹۳، به نقل از کیمبل، ص ۴۰؛ سیف، ۱۳۹۲، ص ۳۰). ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار دانشآموزان و توان ذهنی آنها، فقط با انتقال مطالب به آنها میسر نخواهد بود. بلکه باید روشهایی را میآموختم که از طریق آن، یادگیری را هر چه آسانتر میکردم و دانشآموزانم از بودن در کلاس درس، لذت میبردند. این روشها را «روشهای تدریس اثربخش» مینامند. به عقیده رامسدن (۲۰۰۳)، هدف تدریس تقویت توان یادگیرندگان جهت یادگیری است و تدریس کوششی در جهت تغییر فهم یادگیرندگان است(سعید و زارع، ۱۳۹۳). پس از مطالعه منابعی همچون کتب دکتر سیف، دکتر بیابانگرد، دکتر کدیور، گلاور و برونینگ، دیدگاهم نسبت به معلّمی، غنیتر گشت. تا قبل از آن، حس میکردم که معلّم اگر تنها به محتوای کتاب اشراف داشته باشد، میتواند بهترین تدریس را رقم بزند اما اینطور نبود. اما از روانشناسی یادگیری و آموزش (روانشناسی تربیتی) آموختم که تنها اشراف بر محتوای کتاب کافی نیست، بلکه یک معلّم به روش تدریس و مهارتهای مدیریت کارآمد کلاس درس نیازمند است. پس از گفتوگو با اساتید محترم و بهرهمندی از نظرات ارزشمند آنان و نشستن در کلاسهای این بزرگواران، فهمیدم که برای یادگیری اثربخش، روشها و قواعدی مطرح شدهاند. نظریهها و دیدگاههای فراوانی در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد که میتوانند زمینهساز یک تحول اساسی در روند تدریس اثربخش شوند. آنچه در این روند، مهم به نظر میرسد، شیوه مدیریت کلاس درس است.
تا چند سال پیش و در نیمه اول قرن بیست تحقیقات در خصوص یادگیری در اروپا بر معلّم محوری تمرکز میکرد و از الگوی انتقال اطلاعات استفاده میشد و فراگیر، تنها دریافتکننده منفعل مفاهیمی بود که معلّم ارائه میکرد(سعید و زارع، ۱۳۹۳). اما در عصر جدید که امروز ما در آن هستیم ، دانشآموزمحوری مبنای یک کلاس ایدهآل مطرح شده است. در عصر جدید یادگیری افراد در جهت کسب تواناییهای طبقهبندی، تحلیل و ترکیب اطلاعات، مهارتهای حل مسئله، مهارتهای ارتباطی، مباحثه، مذاکره، مهارتهای مدیریتی و فنّاورانه است و معلّم نقش تسهیلکنندگی و حمایت در یادگیری را بر عهده دارد. تفاوتهای فردی دانشآموزان در عصر جدید، مورد حمایت و توجه واقع میشود و دانشآموزان به ساخت دانش خود میپردازند.
و نیز در مقدمه کارنمای معلمی به صورت خلاصه وار و شفاف این مطالب را شروع به نگارش می کنند
- فراهم کردن فرصتهایی برای کار گروهی و تبادل تجربیات با سایر معلمان
- در نظر داشتن کاربرد مناسب کارنمای معلمی در کلاس
- در دسترس قرار دادن مواد و عناصر اجرایی و عملی در کارنمای معلمی معلمان و استفاده از فناوری/ ها
- مشارکت اجتماعی. شامل والدین، خانوادهها، بخش تجارت و صنعت، نهادهای اجتماعی و دینی، و سازمانهای تخصصی از جمله دانشگاهها و مدارس.
اهمیت کارنمای معلمی
مککارنی راجب اهمیت کارنمای معلمی معلمان معتقد بود که امروزه کارنمای معلمی معلمان در تلفیق کارنمای معلمی مدرسه اهمیت ویژهای دارد و یکی از مهم ترین، پیشنیازهای موجود در به کارگیری کارنمای معلمی در کلاس به حساب میآید ، پس نمیتوان برای کارنما کتابی را مشخص کرد ، و بیشتر منابع شما میدانی و شفاهی هستند ، ولی از کتب میتوان برای این کار کمک گرفت.