مقاله چگونه توانستم دانش آموز آموزشگاهم را به درس ادبیات و زبان فارسی علاقمند کنم
چکیده
امروزه به جهت اهمال و سستی و بی توجهی های برخی از متولیان و دستگاه های موظف به حراست و صیانت و نگهداری ریشه و بن مایه و جایگاه و شریان حیاتی اصیل زبان فارسی از یک سو و عدم دقت هایی که در بیان برخی به گوش می خورد و متن هایی که بدون رعایت قاعده و احساس در اصول علمی- کاربردی زبان به چشم می آید کارش به جایی رسیده است که بعضی ها خیلی راحت و بدون دغدغه واژه های بیگانه و نادرست بر سر زبان ها جاری می کنند و در مجموعه های تصویری و آوایی و نوشتاری، واژه های نامأنوس و غیرمعمول و بدون قاعده و حتی گاهی ملهم از ادبیات بیگانه را جایگزین کلمات فاخر و خوش آهنگ زبان فارسی کرده اند. يكي از دلايل كم توجهي به ادبيات نگاه سطحي ما به آن است . در كش و قوس هاي سال هاي خودباختگي در برابر غرب و نفوذ آداب غربي كه اندك اندك چون موريانه اي به جان اين درخت تناور و سايه افكن افتاد ، زبان و ادبيات فارسي به عنوان درسي تفنني ، سرگرم كننده و حتي نمره آور و معدلچاق كن در نظام آموزشي ما جا خوش كرد . ادبيات فارسي درسي آسان قلمداد شد كه هر دبير غيرمتخصص و كم سوادي مي تواند از عهده ي تدريس آن برآيد و چنان شد كه
اطلاعات بیشتر ... | |
---|---|
قابلیت ویرایش | ندارد |