چکیده :
از پدر گر قالب تن یافتیم از معلم جان روشن یافتیم
این درس با آن چه که در دانشگاه های دیگر به عنوان پروژه مطرح است کاملا متفاوت می باشد.
حتی به نوعی شاید با کار پژوهی در دیگر دانشگاه های تربیت معلم جهان متفاوت باشد اینجا بیشتر یک خود پژوهی را در نظر داریم.در این درس باید تجارب گوناگون دانشجو و افکارش بازبینی و تحلیل شود .
من نیز سعی بر آن داشته ام که به غیر از تجربیات در تحلیل مسائل از مطالب علمی لازم و مورد پسندی که به نظر برای من و شاید بسیاری از افراد دیگر جدید و جالب به نظر می رسید استفاده کنم و آنها را در فصول مختلف تقدیم شما کنم. شاید که مورد استفاده قرار گیرد.
فهرست
تعاریف و کلیات: ۱
تأسیس.. ۱
آموزش.. ۱
رشتههای تحصیلی. ۲
سرپرستی. ۲
بهسازی و ارزیابی منابع انسانی. ۳
مأموریتهای دانشگاه ۳
وظایف و اختیارات.. ۴
مقدمه: ۵
پروژه و اهمیت آن. ۵
منطق درس پروژه در دانشگاه فرهنگیان. ۵
اهدف درس پروژه ۵
روش شناسی درس پروژه ۶
وظایف دانشجو. ۶
مراحل پروژه در حالت کلی. ۶
پروژه در دانشگاه فرهنگیان. ۶
فصل اول : خاطرات تحصیل قبل از دانشگاه ۹
خاطره ی اول : تنبیه ۹
تحلیل. ۹
تنبیه چیست؟ ۱۰
شیوه های تنبیه ۱۰
الف ) تنبیه بدنی ب) تنبیه اخلاقی. ۱۰
معیارهای تنبیه ۱۲
معیارهای تنبیه عبارتنداز: ۱۲
شرایط خاص تنبیه ۱۲
۱- تنبیه کننده باید کسی باشد که بیش از همه مورد علاقه کودک باشد . ۱۲
ملاحظات در تنبیه ۱۲
خاطره ی دوم :اقتدار. ۱۳
تحلیل. ۱۳
اما باید چکار کنیم تا دانش آموزان مارا به عنوان یک معلم مقتدر بشناسند؟ ۱۴
راهکار اول : به مخاطب ثابت کنید که نمی داند. ۱۴
راهکار دوم:کمی از خودتان تعریف کنید ۱۵
راهکار سوم: با نهایت ادب رفتار کنید. ۱۵
راهکار چهارم:تواضع بیش از انداره اقتدار را از بین می برد. ۱۵
راهکار پنجم: اشراف اطلاعاتی داشته باشید. ۱۶
راهکار ششم :وضع ظاهری مناسبی داشته باشیم ۱۶
راهکار هفتم: به موقع و ودرست تصمیم بگیرید ۱۷
راهکار هشتم: به شغل خودتان افتخار کنید ۱۷
خاطره ی سوم : ایجاد انگیزه ۱۷
تحلیل. ۱۸
راهکار اول: قدرت.. ۱۸
راهکار دوم: خودتان با انگیزه باشید. ۱۹
راهکار سوم : پاداش بدهید ۱۹
راهکار چهارم: عقده ای نباشید. ۲۰
راهکار پنجم : هدف.. ۲۰
راهکار ششم : بادکنک انگیزه را گره بزنید. ۲۰
راهکار هفتم :یکه تازی نکنید ۲۱
راهکار هشتم:کسی را آموزش دهید که خودش می خواهد ۲۱
خاطره ی چهارم : دانش آموزان معترض… ۲۱
تحلیل. ۲۲
اعتراض دانش آموزان دلایل مختلفی دارند ۲۲
راهکار ها: ۲۲
خاطره ی پنجم : تدریس راحت با کارگروهی. ۲۳
تحلیل. ۲۴
قسمت اول چرا کار گروهی ؟ ۲۴
فواید کار گروهی در کلاس: ۲۴
استرس سختی کار برای دانش آموز کاهش می یابد ۲۵
مخاطبان بیشتر باهم دوست می شوند ۲۵
دانش آموز برای حضور در اجتماع آماده می شود ۲۵
وفایده های دیگر کارگروهی به نقل از استاد بهرنگی: ۲۵
فصل دوم : خاطره ی اول :دانشگاه بچه گانه ۲۸
تحلیل. ۲۸
۱-تفاوت در نوع رابطه ۲۸
۲-تفاوت در نوع انگیزه ۲۸
۳-تفاوت در برنامه آموزشی. ۲۹
۳-تفاوت در دل مشغولی ها ۲۹
خاطره ی دوم : جاسوسی برای تدریس ! ۳۰
تحلیل. ۳۰
آیا نیاز است از زندگی شخصی دانش آموزان با خبر باشیم؟ ۳۰
چطور اطلاعات کسب کنیم؟ ۳۰
- مشاور مدرسه یا سایر همکاران. ۳۰
۲- فرم های اطلاعات شخصی. ۳۱
۳- اطلاع اولیا دانش آموز هستند. ۳۱
۴- خود دانش آموز. ۳۲
۵-دوستان دانش اموز. ۳۲
خاطره ی سوم : فن بیان در تدریس.. ۳۳
تحلیل. ۳۳
چطور شمرده صحبت کنیم؟ ۳۳
جادوی انرژی در سخنرانی. ۳۴
خاطره ی چهارم : برای تدریس زور الکی نزنید ۳۴
تحلیل. ۳۵
مدرسه گریزی از کجا منشا می گیرد؟ ۳۵
فصل سوم : تشریح معلمی کردن من در آینده
نقش معلم در جامعه ۳۸
معلمی کردن،چگونه؟ ۳۹
روابط من با دانش آموزانم ۴۱
افزایش روابط غیر مشروط میان معلم و دانش آموز. ۴۱
۲-اجتناب از تحسین و تمجید افراطی. ۴۲
۳-شناساندن عوامل موفقیت و شکست.. ۴۳
۴-اجتناب از تنبیه شدید و مکرر. ۴۴
۵-اجتناب از شوخی. ۴۶
۶-پرهیز از پیش داوری های غیر منصفانه ۴۶
۷-ابراز علاقه و توجه به دانش آموزان. ۴۷
۸-ثبات داشتن و بخشنده بودن. ۴۷
۹-داشتن انتظارهای بالا و ممکن. ۴۸
فصل چهارم : منشور معلمی من. ۵۰
منابع و ماخذ ۵۲
اطلاعات بیشتر ... | |
---|---|
قابلیت ویرایش | ندارد |