پایان نامه با موضوع تاریخچه بیمه درایران

<span>پایان نامه با موضوع تاریخچه بیمه درایران</span>

دسته بندی: مقاله

قیمت: 3000 تومان

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

دریافت نسخه چاپی درب منزل
3000 تومان – خرید

مقدمه

تاريخچه بيمه در ايران

در سال ۱۳۱۰ خورشيدي ، فعاليت جدي ايران در زمينه بيمه آغاز شد . در اين سال بود كه قانون و نظامنامه ثبت شركتها در ايران به تصويب رسيد و متعاقب آن بسياري از شركتها بيمه خارجي از جمله گستراخ ، آليانس ، ايگل استار ، يوركشاير ، رويال ، ويكتوريا ، ناسيونال ، سويس ، فنيكس ، اتحادالوطني و … به تأسيس شعبه يا نمايندگي در ايران پرداختند .

گسترش فعاليت شركتهاي بيمه خارجي ، مسؤولان كشور را متوجه ضرورت تأسيس يك شركت بيمه ايراني كرد و دولت در شانزدهم شهريور ۱۳۱۴ شركت سهامي بيمه ايران را با سرمايه ۲۰ ميليون ريال تأسيس نمود . فعاليت رسمي شركت سهامي بيمه ايران از اواسط آبان ماه همان سال آغاز شد . تأسيس شركت سهامي بيمه ايران ، نقطه عطفي درتاريخ فعاليت بيمه اي كشور به شمار مي رود زيرا از آن پس دولت با در اختيار داشتن تشكيلات اجرايي مناسب ، قادر به كنترل بازار و نظارت بر فعاليت مؤسسات بيمه خارجي شد . دو سال پس از تأسيس شركت سهامي بيمه ايران يعني در سال ۱۳۱۶ ، « قانون بيمه » در ۳۶ ماده تدوين شد و به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد  . پس از آن نيز مقررات ديگري در جهت كنترل و نظارت بر فعاليت مؤسسات بيمه از طريق الزام آنها به واگذاري ۲۵ درصد بيمه نامه هاي صادره به صورت اتكايي اجباري به شركت سهامي بيمه ايران وضع شد ؛ در اين رهگذر ، الزام به بيمه كردن كالاهاي وارداتي و صادراتي و اموال موجود در ايران و ايرانيان مقيم خارج از كشور نزديكي از مؤسسات بيمه كه در ايران به ثبت رسيده اند ، بر استحكام شركتهاي بيمه افزود .

شركت سهامي بيمه ايران با حمايت دولت به فعاليت خود ادامه داد و اين حمايت منجر به تقويت نقش اين شركت در بازار بيمه كشور و توقف تدريجي فعاليت شعب و نمايندگيهاي شركتهاي بيمه خارجي شد . اين روند كماكان ادامه يافت تا آنكه در سال ۱۳۳۱ براساس مصوبه هيأت دولت كليه شركتهاي بيمه خارجي موظف شدند براي ادامه فعاليت خود در ايران مبلغ ۲۵۰ هزار دلار وديعه نزد بانك ملي ايران توديع نمايند و پس از آن نيز منافع ساليانه خود را تا زماني كه اين مبلغ به ۵۰۰ هزار دلار برسد بر آن بيفزايند . اين تصميم موجب تعطيل شدن كليه نمايندگيها و شعب   شركتهاي  بيمه  خارجي در  ايران  به  استثناي  دو  شركت بيمه « يوركشاير »  و

« اينگستراخ » گرديد و شرايط را براي گسترش فعاليت شركتهاي بيمه ايران فراهم ساخت . نخستين شركت بيمه خصوصي در ايران به نام « بيمه شرق » در سال ۱۳۲۹ خورشيدي تأسيس شد . پس از آن تا سال ۱۳۴۳ به تدريج هفت شركت بيمه خصوصي ديگر به نامهاي آريا ، پارس ، ملي ، آسيا ، دالبرز ، اميد و ساختمان و كار به ترتيب تأسيس شدند و به فعاليت بيمه اي پرداختند . 

0/5 ( 0 نظر )
اطلاعات بیشتر ...
تعداد صفحات73
پسوند فایلdoc
قابلیت ویرایشندارد
فرمت فایلورد

پاسخ دهید