تعریف طرح تعالی
اگر مدیر باشید یا با مدرسه سر و کار داشته باشید حتما نام طرح تعالی به گوش تان خورده است . ما در مقاله قصد داریم بگوییم که طرح تعالی چیست و چه دیدگاه هاي پیرامون آن وجود دارد و اینکه چگونه می توانید یک برنامه تعالی برای مدرسه خود تهیه کنید همچنین در انتهای همین مقاله می توانید یک نمونه آماده از طرح تعالی در نسخه پی دی اف و ورد را دانلود کنید. در مورد شیوه مدیریت مدارس دیدگاه های زیادی وجود دارد عده اي از مدیران مدارس ریشه بسیاري از مشکلات و راه حل هاي مدارس را در منابع مالی ، فیزیکی و بودجه آن می دانند این افراد بیشترین توجه خود را به ورودي هاي سیستم مدرسه معطوف کرده اند و عده اي دیگر اعلام می دارند که، اگرچه توجه به منابع موجود در ورودي هاي سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این زمینه باید به فرایند سیستم توجه بیشتري کر ان ها در فرایند سیستم به :
- محتوا
- روش ها
- چگونگی تدریس
- نحوه ي مدیریت و ارزشیابی
تأکید بیشتری دارند .
مدیریت کیفیت مدار که خود محصول مدیریت فرایند محور است تلاش می کند برنامه ریزي استراتژیک را وارد رفتار روزانه مدارس کند در این روش که به مشارکت همه کارکنان تأکید می شود استفاده از روش ها، ابزار و مدلهاي مناسبی براي تعالی بخشیدن به کیفیت و کار مدرسه به مدیران و کارکنان پیشنهاد می گردد و لازم است مدیران و کارکنان با آموزش این شیوه ها تغییرات عمده اي را در روشهاي کاري خود به وجود آورده و برنامه ریزي مناسبی را براي مدرسه معمول واجرا نمایند .
طرح تعالی مبتنی بر ۷ معیار
برنامه عملیاتی طرح تعالی مناسب مقطع تحصیلی متوسطه از کاملترین و به جدیدترین برنامههای سالانه در این زمینه است که در فضای وب با شکل و شمایلی بسیار جامع در یک فایل ورد به همراه فایل اکسل تهیه شده است که قابلیت تغییر در ۵ بخش و مجموعا به صورت یک محتوای ۲۹۰ صفحه ای آماده گردیده و برای دانلود در سایت کتافایل قرار گرفته است. این برنامه همگام سازی شده با سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و توسط وبسایت کتافایل تهیه شده و با قیمت بسیار عالی برای استفاده همکاران گران قدر آماده دریافت می باشد ، همچنین این طرح شامل ۷ معیار است که در ادامه می توانید آنها را مشاهده کنید.
با استفاده از این طرح میتوانید تعالی مدیریت مدرسه خود را به ثمر برسانید.
معیارهای طرح تعالی
فایلی که ما آماده و تدوین کرده ایم الگوی تعالی مدیریت مدرسه، یک مدل اجرایی برای پیاده کردن اهداف سند تحول بنیادین در مدرسه می باشد . طراحان این الگو در ویرایش جدید، سعی کردهاند به ادبیات EFQM نزدیک شوند و از ادبیات آن استفاده کنند. در مدل EFQM 9 معیار وجود دارد که پنج تای آن به حوزه توانمندسازها و چهار تا هم به حوزه نتایج مربوط می شوند. در الگوی جدید تعالی به جای محور از اصطلاح معیار استفاده شده است.
۷ معیار تعریف شده برای الگو طرح تعالی
- معیار۱: مدیریت و رهبری
- معیار۲: منابع انسانی
- معیار ۳: توسعه مشارکت ها
- معیار۴: فضا، تجهیزات و ایمنی
- معیار۵: مدیریت مالی و اداری
- معیار ۶: برنامه درسی
- معیار۷: سلامت، نشاط و بهداشت مدرسه
معیارهایی که در بالا آورده شده است تماما در فایلی که در سایت قرار گرفته است رعایت شده و وجود دارد و شما همکاران عزیز می توانید خیالی راحت آن را تهیه کنید.
برنامه سالانه دبیرستان ……………… با توجه به معیارهای هفتگانه فوق طراحی و تدوین شده و به تصویب شورای مدرسه رسیده است. همچنین برای تایید نهایی به کمیته اجرایی منطقه ارسال گردیده است.
بخشی از طرح تعالی
از آن جا که هر نهاد یا سازمانی برای رشد و بهبود مستمر ، به یک الگو نیازمند است ، آموزش و پرورش نیز به عنوان یک نهاد عظیم و اثر گذار در جامعه از این مهم مستثنی نیست و ضرورت اجرای برنامه ای که بتواند مسیر تعالی مدیریت را تعریف ، تسهیل ، تسریع و دست یافتنی کند چند برابر می شود . بدین منظور برنامه ی (( تعالی مدیریت مدرسه )) با الهام از الگوی تعالی سازمانی به منظور اجرا در سراسر کشور طراحی و تولید گردید. مدل تعالی ، نوعی ساختار مدیریتی است که با تکیه بر اصول و مفاهیم اساسی و توجه به معیار های اصلی مدیریت کیفیت جامع و سیستم خود ارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی مدرسه را فراهم می سازد.برنامه تعالی مدیریت مدرسه آموزش و پرورش را به سمت یک سیستم آموزشی مبتنی بر برنامه و عمل ، پاسخ گویی بیشتر و توجه به نیاز های جامعه سوق خواهد داد . اجرای دقیق خود ارزیابی و ارزیابی بیرونی بر اساس تعاریف و شاخص های تعیین شده ، به مدیریت مدرسه فرصت می دهد با بهره گیری از یک سیستم هوشمند و کار آمد شناسایی و به کارگیری مطلوب منابع و ظرفیت های موجود ، بهبود مستمر و تعالی فرآیند آموزشی تربیتی مدرسه را ممکن سازد. بدین ترتیب تمامی فرآیندهای مدیریت در مسیر تحول قرار گرفته و تفکر بهبود مستمر به عنوان یک اصل و ارزش در مدارس نهادینه می شود.
سوال مطرح میشود که طرح تعالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برای متوسطه دوم چگونه تدوین شده است؟
محورهای اجرایی این طرح:
۱- تببين چشم انداز؛ رسالت و تدوين عمل برنامه عمل
۲- توسعه ي توانمندي ها و مشاركت نيروي انساني
۳- استقرار نظام ياددهي- يادگيري
۴- توسعه ي مشاركت دانش آموزان در اداره ي مدرسه
۵- توسعه ي مشاركت اولياء و نهاد هاي اجتماعي در امور مدرسه
۶- نشاط و سلامتي در مدرسه
۷- مديريت امور اجرايي و اداري
۸- فعاليت هاي مكمل و فوق برنامه
۹- برقراري نظام رشد آفرين انگيزشي
مقدمه طرح تعالی
از زمان شروع علم مدیریت ، علمی از سده گذشته تا کنون نگاه غالب مدیران درون سازمانی بوده و صاحبنظران مدیریت با نگاه درون گرا و غرق نظریه پردازی به ارائه تکنیک ها و روش هایی می پرداختند تا بتوانیم منابع مالی انسانی و تکنولوژیک سازمانها را بهبود بخشند برتری سازمان ها در گرو سازگاری با شرایط است بلکه به توانمندی آنها در بهره مندی از فرصت ها نهفته و تغییرات نیز بستگی دارد تحول یکی از قابلیت های دستیابی به مزیت های رقابتی و عملکردی بالای سازمانی است تحول بدون برنامه و برنامهریزی کوتاه مدت و بلند مدت میسر نخواهد نخواهد بود برنامه تعالی مدیریت مدرسه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش مدرسه محور مشارکت جویی و کیفیت مداری ضمن تمرکز بر فرایندهای مدیریتی شرایطی را فراهم آورد تا کلیه ی عوامل موثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیت ها و توانایی های داخلی و پیرامونی خود با اتخاذ رویکرد برنامه محوری نسبت به تعیین و اهداف و طراحی برنامه عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد به صورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه راه با برنامه عملیاتی و هدفهای قصد بسنجد و همچنین به منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت با تشخیص خطاها و شکاف های عملکردی راههای بهبود را شناسایی کند و با برنامهریزی مناسب با اجرای مناسب برای بهبود اقدام نماید تا از این طریق کیفیت مدیریت مدرسه را ارتقا بخشد و افزایش بهره مندی را ممکن سازد اما با ورود ویروس کووید ۱۹ در اسفند ۹۸ به این سو روشهای آموزشی و ارائه خدمات در مدارس نیز دچار دستخوش و دگرگونی شگرفی گردید که تمامی عزیزان و مجریان آموزش و پرورش را به بازنگری در در نگارش برنامه مخصوصاً در مباحث آموزشی و پرورشی سوق داد در این برنامه ها نقش فناوری و فضای مجازی در تمامی محورها و ساحتها هویدا گردید با ورود فضای مجازی و فناوری به عرصه آموزش و پرورش در فضای غیر حقیقی چالشها و بحران هایی به منصه ظهور رسید.
سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ در واقع بازگشت دوباره دانش آموزان به محیط مدرسه است بر این اساس به منظور مواجهه با تغییرات لازم است نیروی انسانی نگرش ها و باورهای خویش را به روز و کارآمد نماید این ویروس با تمامی خسارت های مادی و معنوی موجب گردید که مهارتهای تولید محتوا و ارائه خدمات به آینده سازان این میهن سترگ با خلاقیت های شگرفی ارائه گردد و تجارب گران سنگی کسب شود که نیاز به بررسی و پالایش زواید دارد
امید است با استفاده از قابلیتهای موجود فرصتها و تهدیدها محیطی واکنش مفید موثری نشان داده شود بدون تردید بایستی تمامی ابزارها و ظرفیتهای آموزش و پرورش و همچنین ظرفیت های برون سازمانی برای تحقق و استقرار مدرسه مورد اشاره در افق چشمانداز ۱۴۰۴ با معیارها مشخصات تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کار گرفته شود برای دستیابی به کیفیت مطلوب .
در راستای فرامین مقام معظم رهبری با محوریت شعار سال تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین و حرکت به سوی راهبرد اصلی آموزش و پرورش مهیا می شویم لذا این برنامه در ۷ معیار تهیه و تنظیم و ارائه گردیده است . امید است در سایه تلاش بیشتر به اهداف مورد نظردست یابیم .
چشم انداز مدرسه با برنامه تعالی
« پیشرفت علمی باید با خودباوری ، امید به موفقیت و حرکت جهادگونه همراه باشد . در این حرکت تنبلی و تن آسایی و محول کردن کارها به یکدیگر جایز نیست ، حرکت جهادگونه باید کرد . جهاد فقط در میدان جنگ نیست ، در میدان علم هم مثل سایر میادین زندگی ، جهاد لازم است . جهاد یعنی تلاش بی وقفه همراه با خطر پذیری و پیشرفت و امید به آینده » . مقام معظم رهبری
از اهداف سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران رسیدن به جایگاه برتر منطقه در زمینه های مختلف از جمله مسائل علمی و آموزشی است. این دبیرستان با در نظر داشتن افق چشمانداز نظام از آغاز سال تحصیلی ، اقدامات نوینی برای تبدیل شدن به مدرسه برتر و پیشرو در سطح منطقه و ملی را آغاز نموده مهمترین اهداف سازمانی مورد نظر در سالهای آتی کسب رتبه های برتر در تمامی جشنواره ها و المپیاد ها و تربیت دانش آموزانی توانمند و مفید برای جامه می باشد .
بیانیه ارزشها
دانش آموزان دریافت کنندگان خدمات ما هستند و هدف نهایی ما ، رشد و شکوفایی آنان در همه ابعاد وجودی است . برای تأمین این هدف ، خود را نسبت به همه دانش آموزان ، اولیا ، دبیران وکارکنان و مجموعه آموزش و پرورش متعهد می دانیم .
ما دانشآموزان را امانت الهی دانسته و لذا با تمام وجود و با بسیج همه امکانات مادی و معنوی ، سعی خواهیم کرد زمینه رشد همه جانبه آنان را فراهم نماییم . ما معتقد به حفظ احترام و رعایت شان دبیران ، دانش آموزان ، اولیا و کارکنان هستیم و جلب رضایت آنان را به عنوان وظیفه قطعی خود دانسته و نیروی انسانی و کارکنان را به عنوان ارزشمندترین دارایی تلقی می نماییم و سعی خواهیم کرد زمینه توانمندی آنان را در زمینه های آموزشی و پرورشی فراهم نماییم .
توجه به روشهای علمی در حل مشکلات ، رعایت نظم و استفاده از نیروهای کارآمد مورد توجه ماست . ایجاد رشد همه جانبه در دانش آموزان مستلزم وجود همکارانی دلسوز توانمند و آشنا به مسائل تعلیم و تربیت است که در انتخاب نیروی انسانی ، توجه ما معطوف به این امر خواهد بود . همچنین همکاری همه جانبه با اولیا و جلب نظرات آنها در بهبود امور از اولویتهای ما می باشد .
بیانیه ماموریت
ایجاد زمینه مناسب جهت افزایش و گسترش اطلاعات ، افکار و عقاید (جنبه شناختی) ، مهارت های مختلف (جنبه و روانی حرکتی) و احساسات ارزش ها ( جنبه عاطفی ) در دانش آموزان و توجه ویژه به کیفیت یادگیری برای تربیت یادگیرندگانی مادام العمر با تاکید بر شایستگی های اجتماعی علمی و ارتقای مهارت های زندگی در آنان به گونه ای که بتوانند به طور مستقل بیندیشند و مسئولیت زندگی خویش را بر عهده بگیرند و عضو مفیدی برای جامعه خود باشند در واقع به مراتب از حیات طیبه در ابعاد مختلف آن دست یابند.
استراتژی های مدرسه
– توسعه ی فرهنگ و سواد قرآنی
– تبیین چشم انداز ، رسالت و تدوین عمل برنامه : تشویق و ترغیب کارکنان ، تشکیل جلسات آموزشی برای کارکنان ، تشکیل تیم ارزیابی و نظارت صحیح و به موقع
– توسعه ی توانمندی و مشارکت نیروی انسانی : رواج روحیه پژوهشگری برای رسیدن به حیات طیبه
– آشنا نمودن دانش آموزان با مهارت های زندگی
– آشنایی دانش آموزان با روش های برنامه ریزی، مطالعه و پژوهش
– استقرار نظام یاددهی – یادگیری : یادگیری خلاقانه و فعال دانش آموزان با استفاده از کلاس های هوشمند
– توسعه ی مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه : طرح مدام ، فراهم نمودن زمینه اجتماعی شدن و جامعه پذیری دانش آموزان
– توسعه ی مشارکت اولیا و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه : استفاده بهینه از مشارکت اولیا در زمینه های مختلف ، فراهم سازی زمینه های مناسب برای استفاده از توانمندی ها و امکانات نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی
– مدیریت امور اجرایی و اداری : اجرای کامل و دقیق آیین نامه ها ، دستورالعمل ها و بخشنامه ها
– فعالیت های مکمل و فوق برنامه : غنی سازس برنامه ها ، فعالیت های مکمل و فوق برنامه براساس نیاز و علایق و استعداد دانش آموزان
– برقراری نظام رشد آفرین انگیزشی : شناسایی استعدادها و علایق دانش آموزان جهت حیات طیبه آنان
مدرسه در راستای رسیدن به تعالی چه نقشی دارد؟
یکی از ماموریت های مدرسه زمینه سازی برای رشد و تعالی دانش آموزان است که در راستای رسیدن به حیات طیبه متکی کسب مهارت های زندگی اسلامی و ایرانی و شهروند مفید و اثرگذار در جهان کنونی مبتنی بر ارزشها و آموزه های مکتب اهل بیت (ع).
تاییدیه برنامه عملیاتی براساس الگوی تعالی مدیریت در شورای مدارس
احتراماٌ امضاء کنندگان زیر پس از بررسیهای لازم ، برنامه سالانه تدوین شده این دبیرستان را برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ مورد تایید قرار می دهیم . ان شاءالله با توکل به خداوند متعال ، همت مدیر و معاونین و کادر اداری و خدماتی ، و تلاش دبیران و دانش آموزان در کلاس درس و همچنین توجه اولیاء گرامی به وضعیت آموزشی و پرورشی فرزندانشان اهداف آموزشگاه در پایان سال تحصیلی در حد مطلوب تحقق یابد .
اطلاعات بیشتر ... | |
---|---|
مطابق با | آخرین تغییرات سال تحصیلی 1401 - 1402 و سامانه همگام |