دانلود کتاب آثار الباقیه اثر ابوریحان بیرونی

<span>دانلود کتاب آثار الباقیه اثر ابوریحان بیرونی</span>

دسته بندی: کتاب

نوع فایل:کتاب کتاب

قیمت: 11000 تومان

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

دریافت نسخه چاپی درب منزل
11000 تومان – خرید

دانلود کتاب آثار الباقیه با ترجمه نویسنده ابوریحان بیرونی

کتاب آثار الباقیه کتابی نوشته ابوریحان بیرونی نویسنده و دانشمند ایران زمین می باشد که از افتخارات ما محسوب می شود و تاریخ دیرینه این سرزمین کهن را نمایش می دهد. این کتاب مطالعه تطبیقی تقویم‌های فرهنگ‌ها و تمدن‌های گوناگون، درهم‌بافته با ریاضیات، نجوم، اطلاعات تاریخی، به همراه کاوش در سنن و مذاهب ملت‌های گوناگون است. بیرونی در این تألیف ارجمند به مقوله‌هایی نظیر گاهشماری و تقویم ملل مختلف، تاریخ ایران و بابل و روم، جشن‌ها و اعیاد ایرانیان و دیگر اقوام، ادیان و آثار مقدس دین یهود، زردشتی، مانوی، صائبی، مزدک و … پرداخته و نظرات ارزشمند عالمانه‌ای در این باره ارائه نموده‌است.

آثار الباقیه در سال ۳۹۰ تا ۳۹۱ هجری به پایان رسید و جزو نخستین آثار بیرونی است که تقریباً در بیست سالگی او توسط دربار قابوس در گرگان گردآوری شد. نسخه‌ای از این کتاب به خط ابن الکتوبی و متعلق به اوایل قرن چهاردهم میلادی در زمان فرمانروایی ایلخانان، اکنون باقی مانده‌است که در کتابخانه دانشگاه ادینبورگ نگاه‌داریشود. این نسخه شامل ۲۵ نگاره‌است که در نسخه باقی‌مانده دقیق دیگری متعلق به قرن هفدهم میلادی در دوره عثمانی نیز وجود دارد.

قسمتی از کتاب آثار الباقیه عن القرون الخالیه

گوییم: شبانه روز معلول بازگشت آفتاب است به دوران کل به دایره ای که برای این روز و شب ابتدا فرض شده اعم از هر یک از دوایر ولی بدین شرط که هم ما آن را مبدا دانسته باشیم و هم عظیمه باشد زیرا هر دایره عظیمه ای بالقوه افق است یعنی ممکن است که برای محلی افق واقع شود؛ و فلک به دوران کل روی دو قطب خود به حرکت ظاهری و مرئی از مشرق به مغرب می رود. اعراب آغاز روز و شب را نقطه های مغاربت که بر دایره افق است فرض کرده پس، شبانه روز به عقیده آنان از آغاز غروب آفتاب است از افق تا غروب آفتاب فردا و آنچه ایشان را برای این امر وادار نمود این است که ماه های عربی مبتنی بر مسیر کره ماه است و از حرکت قمر استخراج می شود و اوایل ماه های قمری به رویت هلال منوط است نه به حساب و هلال در وقت غروب آفتاب دیده می شود و رویت هلال نزد تازیان اول ماه است. پس در نتیجه به عقیده تازیان شب پیش از روز شد و عادت ایشان در تقویم شب به روز به همین طریق جاری گشته است.

0/5 ( 0 نظر )
اطلاعات بیشتر ...
تعداد صفحات461
پسوند فایلpdf
قابلیت ویرایشندارد
فرمت فایلپی دی اف

پاسخ دهید