دانلود مقاله بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان

<span itemprop="name">دانلود مقاله بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان</span>

دسته بندی: - - - - -

قیمت: رایگان

قابلیت ویرایش: ندارد

تعداد نمایش: 399 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

به روز رسانی در: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

رایگان – خرید

دانلود مقاله بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان

موضوعات مشابه با این مقاله جهت انجام فعالیت تحقیقی درس اموزش مهارت های تفکر به کودکان و نوجوانان

  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان از منظر تربیت اسلامی
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان و آموزش تفکر (تفکر انتقادی ، خلاق ، معقولانه و ….)
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان آموزش اخلاقیت ، حقوق شهروندی و اخلاق زیستی
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان و جامعه مدرن
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان و مسئولیت ها
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان و روانشناسی کودک
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان و ادبیات داستانی
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان در برنامه های مختلف آموزشی
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان در کشور های مختلف دنیا و دستاورد های آن
  • فلسفه برای کودکان و نوجوانان و واکنشها در ایران
  • ارتقا مهارت های تفکر از طریق گفتگو
  • آشنایی کودکان با مفاهیم و موضوعات فلسفی ، آموزش تفکر منطقی و استدلال به کودکان
  • کودک و فلسفه
  • ارتقا مهارت های تفکر از طریق فعالیت مناسب
  • نقش داستان های بومی در آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان
  • آموزش تفکر ، خلاقیت و کارآفرینی به کودکان و نوجوانان

چکیده مقاله :

پژوهشگران در این مقاله کوشیده اند که در بررسی ای مقدماتی ضمن شناسایی مهارت های کلیدی در تفکر انتقادی، پیوندی میان مولفه های تفکر انتقادی و عناصر داستانی برقرار کنند و در تعدادی از داستان های تالیفی که در ایران منتشر شده اند، میزان وجود این مولفه ها را بسنجند. به این منظور، هفده مهارت کلیدی را که از آثار ریچارد پل استخراج شده اند، فهرست کرده و پس از خواندن هر داستان مشخص شده که آیا مهارت یا مولفه یادشده در آن داستان وجود داشته است یا خیر و اگر وجود داشته، در کدام یک از عناصر داستان، دیده شده است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش ۱۴ کتاب داستان تالیفی برای گروه سنی «ج» است که در فاصله سال های (۱۳۴۲-۱۳۸۶) از سوی شورای کتاب کودک به عنوان آثار ویژه برای گروه های سنی «ج» معرفی شده اند در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. به نظر می رسد دو داستان حقیقت و مرد دانا و ماهی سیاه کوچولو از نظر به کارگیری مولفه های تفکر انتقادی در مرتبه بهتری قرار دارند. ضعف عمده داستان ها در وجود راوی های مداخله گر، خالی بودن از درون مایه های طنز، استفاده مطلوب نکردن از شگردهای داستانی برای خلق فضاهای متفاوت و تقویت دیدگاه های گوناگون و…. بوده است. قوی ترین مولفه را در بیشتر داستان ها می توان پای بندی به قابلیت های استدلال اخلاقی دانست.

پاسخ دهید