نقش‌های مختلف معلم در کلاس درس

به این مطلب امتیاز دهید

نقش‌های مختلف و مهم معلم در کلاس

در یک دسته‎بندی کلی می‎توان از سه صورت مختلف برای حرفه معلمی سخن گفت:
۱️⃣توضیح‌ دهنده؛‌
۲️⃣مشاركت‌ دهنده؛‌
۳️⃣توانمندساز.

✅معلم‌ توضیح‌ دهنده‌ بر موضوع‌ درس‌ تسلط دارد، اما آگاهی‌ او از روش‌ تدریس ‌اندك‌ است‌. تدریس‌ او بر محور سخنرانی‌ و توضیح‌ استوار است‌ و در این مسیر برخی‌ دانش‌آموزان ‌با او همراه‌ هستند.

✅معلم‌ مشاركت‌ دهنده‌ بر موضوع‌ درس‌ تسلط دارد و افزون‌ بر آن‌ با روش‌ تدریس‌ نیز آشناست‌. او می‌كوشد تا از فعالیت‌های‌ جالب‌ بهره‌ گیرد و دانش‌آموزان‌ را در كارها مشاركت‌ دهد و در عین‌ حال‌ مدیریت‌ صحیحی‌ را در كلاس‌اعمال‌ کند.

✅ معلم‌ توانمندساز در مرحله‌‌ عالی‌ حرفه‌ای‌ قرار دارد. او نه‌ فقط موضوع‌ درس‌ و روش‌ تدریس‌ را به ‌خوبی‌ می‌شناسد، بلكه‌ به تفكرات‌ و احساسات‌ دانش‌آموزان ‌به‌مثابه‌ دیگر عوامل‌ یادگیری‌ نیز توجه‌ دارد. هدف‌ او به‌ هنگام‌ توضیح‌ درس‌ مشاركت‌دادن‌ دانش‌آموزان‌ است‌ و برقراری‌ مدیریت‌ مؤثر بر كلاس‌ درس‌ و به‌تفكرات‌ و احساسات‌ پاسخ‌ می‌دهد. چنین‌ معلمی‌ اعتماد به‌نفس‌ بالایی‌ دارد. به‌حدی‌ كه ‌دانش‌آموزان‌ را در مدیریت‌ كلاس‌ درس‌ سهیم‌ می‌كند یا اینكه‌ كلاس‌ درس‌ را یكسره‌ به ‌آنان‌ می‌سپارد و خود راهنماست. با گفتگو و مشورت‌ با دانش‌آموزان‌ تصمیم ‌می‌گیرد تا در آنان‌ توان‌ یادگیری‌ را عملی‌ سازد.

پاسخ دهید